لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۰

هوتک: برخی معلمین در جلریز توسط پولیس محلی لت و کوب شده‌اند


منشی شورای ولایتی میدان‌وردک می‌گوید، مدت سه روز می‌شود که یکی از مکاتب ولسوالی جلریز این ولایت به دلیل برخورد نادرست پولیس محلی مسدود بوده و بیش از هزار متعلم از دروس‌شان باز مانده‌اند.

شریف‌الله هوتک، روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که دو روزقبل پولیس محلی در این مکتب هجوم برده، معلمین و متعلمین را مورد لت‌وکوب قرار داده‌است.

وی گفت که پس از این رویداد معلمین این مکتب در اعتراض به این عمل پولیس محلی دست به اعتصاب درسی زده و در مکتب را بسته اند.

وی گفت:
"در پهلوی مکتب خواجه محمد ولی یک پوسته پولیس محلی است آنان در یک درگیری که با طالبان داشته اند از سوی آنان مرمی فیر شده بود پس از آن پولیس محلی داخل مکتب شده بالای معلمین فیر کرده شاگرد‌ها را لت کوب کرده بودند معلم صاحبان سه روز می‌شود که بخاطر اعتراض مکتب را بسته اند پولیس محلی همیشه با معلمین، متعلم و مردم عام برخورد نادرست می‌کند."

آقای هوتک گفت، این موضوع را روز سه شنبه با والی ولایت میدان وردک نیز در میان خواهند گذاشت.

به اساس معلومات منشی شورای ولایتی میدان‌وردک، این مکتب خواجه محمد ولی نام دارد که حدود ۱۳ تا ۱۴ صد متعلم در آن مصروف تدریس می‌باشد.

از سوی هم قوماندان پولیس ولسوالی جلریز به یکی از رسانه‌های داخلی گفته است که طالبان از داخل این مکتب، بر پوسته پولیس محلی در نزدیکی این مکتب حمله کردند و به دنبال این حمله، نیروهای پولیس محلی پس از دریافت اجازه وارد این مکتب شدند.

ادعایی که منشی شورای ولایتی میدان وردک آن را رد کرده می‌گوید که طالبان از داخل مکتب نه بلکه از سر کوه بالای پوسته پولیس محلی در نزدیکی مکتب فیر کرده‌اند.

در این حال مسئولین وزارت معارف افغانستان می‌گویند که هنوز در مورد گزارشی به آنان نرسیده و در صورت که چنین عملی صورت گرفته باشد موضوع با نهاد‌های امنیتی در میان خواهند گذاشت.
مجیب مهرداد سخنگوی این وزارت می‌گوید:

"هنوز این گزارش به ما نرسیده هر وقت که این گزارش رسید بلافاصله به وزارت داخله نامه می‌فرستیم و این مسئله را به صورت رسمی با آنان در میان می‌گذاریم تا در زمنیه اقدامات جدی نمایند."

اما وزارت داخله افغانستان نیز می‌گوید که در زمنیه تحقیق نموده و با افراد که دست به چنین عمل زده‌اند برخورد جدی خواهد کرد.

نجیب دانش معاون سخنگوی وزارت داخله افغانستان
نجیب دانش معاون سخنگوی وزارت داخله افغانستان

نجیب دانش معاون سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت:
"ما این موضوع را همه جانبه بررسی می‌کنیم هرگاه در تحقیقات ما نشان بدهد که همچو کاری صورت گرفته است با افرادیکه دست به چنین کاری زده‌اند برخورد جدی خواهد شد."

آقای دانش افزود که به هیچ منصوب امنیتی اجازه داده نمی‌شود که حتی در نزدیکی مراکز آموزشی پوسته ایجاد کرده و یا سبب آزار و اذیت شاگردان و معلمین شود.

این در حالیست که سازمان ملل متحد در آغاز سال روان هجری شمسی با نشر گزارشی گفت که در سال ۲۰۱۵ میلادی در ۲۰ مورد از مکاتب در افغانستان استفاده نظامی صورت گرفته است.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG