لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۷

فرمان انتقال برق وارداتی از راه سالنگ تائید شد


محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان با پیشنهاد های کمیسیون بررسی مسیر انتقال لین برق ۵۰۰ کیلو ولت از پلخمری تا ارغنده موافق است.

سید ظفر هاشمی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان، ناوقت دیروز فرمان رئیس جمهور غنی را در این مورد با خبرنگاران شریک ساخت:

"پروژهء انتقال لین برق دوصد و بیست کیلو ولت دبل سرکِت با ظرفیت سه صد میگاوات از مسیر دوشی به مناطق مرکزی که توانمندی تامین برق تمامی ولایات مرکزی را دارد، اجرا شود. با در نظرداشت اینکه مراحل تخنیکی و تدارکاتی پروژهء انتقال لین برق پنجصد کیلو ولت از شمال به جنوب طی دونیم سال گذشته اجرا شده، مراحل تدارکاتی پروژه از حالت تعلیق بیرون می‌شود."

پس از اعتراض های گستردهء مخالفان طرح انتقال لین برق پنجصد کیلو ولت از مسیر سالنگ، رئیس جمهور به تاریخ ۲۹ ثور به این کمیسیون دستور داده بود تا مسیر لین برق ۵۰۰ کیلو ولت از پلخمری تا ارغنده را بررسی و گزارشش را ظرف ده روز برایش پیشکش کند.

کمیسیون گزارش خود را به روز دوشنبه به رئیس جمهور غنی فرستاد.

فیض الله ذکی، معاون شورای امنیت ملی افغانستان، یک عضو این کمیسیون است.

فیض الله ذکی، معاون شورای امنیت ملی افغانستان
فیض الله ذکی، معاون شورای امنیت ملی افغانستان

او ناوقت دیروز در یک نشست خبری فیصله های شان را با رسانه ها شریک ساخت:

"بخاطریکه در عمل انجام شده قرار گرفته ایم و تمام مراحل تخنیکی و تدارکاتی پروژهء انتقال لین برق پنجصد کیلو ولت از شمال به جنوب از طریق سالنگ طی دو نیم سال گذشته اجرا شده و با در نظرداشت یافته های کمیسیون ملی از بررسی اوراق مربوط، مراحل تدارکاتی این پروژه از حالت تعلیق بیرون شود."

فیصلهء دیگر این کمیسیون آنست تا یک لین برق با ظرفیت ۲۲۰ کیلو ولت از مسیر دوشی به بامیان ایجاد شود.

باز هم آقای ذکی در این مورد بیشتر می‌گوید:

"اعمار شبکهء انتقال لین برق دوصد و بیست کیلو ولت دبل سرکت با ظرفیت سه صد میگاوات از منطقهء دوشی الی مرکز بامیان، شروع پروژه ماه سرطان سال روان و ختم آن در ماه قوس ۱۳۹۸. اعمار سب ستیشن برق در مرکز بامیان، شروع پروژه ماه سرطان سال جاری و ختم آن در ماه قوس ۱۳۹۸. اعمار توزیع شبکهء توزیع برق در ولایت بامیان برای حداقل بیست هزار خانواده، شروع پروژه ماه سرطان سال جاری و ختم آن در ماه قوس ۱۳۹۸."

به گفتهء آقای ذکی، انتقال لین برق پنجصد کیلو ولت از طریق سالنگ را بخاطری مناسب دانسته اند، که هزینهء کمتر بر می دارد، حکومت افغانستان برای صادر کنندهء برق جریمه نمی پردازد و همچنان مراحل سروی و دیزان این پروژه تکمیل شده است.

محمد محقق معاون دوم ریاست اجرائیهء افغانستان
محمد محقق معاون دوم ریاست اجرائیهء افغانستان

به گزارش تلویزیون بی سی سی، محمد محقق، معاون دوم ریاست اجرائیهء افغانستان پشتیبانی اش را از این فیصلهء کمیسیون ناوقت دیشب اعلام کرد.

بر اساس گزارش ها، انتظار می‌رود دیگر رهبران قوم هزاره از جمله سرور دانش، معاون دوم رئیس جمهور نیز در این مورد موضع خود را اعلام کنند.

اما این طرح مخالفان خودش را نیز دارد.

جنبش روشنایی اخیراً راه پیمایی بزرگی را در کابل راه اندازی کرد و خواستار ابطال فیصلهء کابینه شد.

یک عضو جنبش روشنایی فیصله های کمیسیون بررسی مسیر انتقال لین برق ۵۰۰ کیلو ولت از پلخمری تا ارغنده را نمی‌پذیرد.

احمد بهزاد در صحبت با رادیو آزادی گفت، که به اعتراض های خود ادامه خواهند داد:

تغییر مسیر انتقال لین برق از سالنگ را نمی‌پذیریم
تغییر مسیر انتقال لین برق از سالنگ را نمی‌پذیریم

"این برای ما ارزش ندارد، ما قبل از این هم اعلان کرده بودیم که این کمیسیون را به رسمیت نمی‌شناسیم، در این کمیسیون ما اشتراک نداشتیم، و فیصلهء آن نیز برای ما قابل اعتبار نیست."

آقای بهزاد می‌گوید، او و همکارانش انتظار دارند تا لین برق پنجصد کیلو ولت از مسیر سالنگ نه بلکه از مسیر بامیان انتقال یابد.

هزاران معترض پس از آن به سرک ها برآمدند که در نشست یازدهء ثور کابینه طرح تغییر مسیر لین برق پنجصد کیلو ولت از بامیان به سالنگ تائید شد.

XS
SM
MD
LG