لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۰

واشنگتن جزئیات قرارداد بندر چابهار را بررسی می‌کند


بندر چابهار
بندر چابهار

برخی سناتورهای امریکایی با ابراز نگرانی در مورد قرارداد تجارتی اخیر هند با ایران که در زمینۀ دسترسی تجارتی این کشور به بندر چابهار در جنوب ایران امضاء شد می‌گویند، احتمال دارد این دسترسی تجارتی در مغایرت با تحریم‌های وضع شدۀ بین‌المللی بالای ایران، قرار گیرد.

اما نیشا دیسی بیسوال (Nisha Desai Biswal) معاون وزیر خارجۀ امریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی گفته‌است که ایالات متحده در مورد ادامۀ محدویت‌ها در رابطه با ایران، با مقامات هندی خیلی واضح بوده‌اند.

مقامات وزرات خارجۀ امریکا اطمینان داده‌اند که پروژۀ بندر چابهار را از نزدیک بررسی خواهند کرد.

جزئیات اعلان بندر چابهار را بررسی خواهیم کرد.
جزئیات اعلان بندر چابهار را بررسی خواهیم کرد.

نیشا دیسی بیسوال معاون وزیر خارجه، ایالات متحده در برابر کمیتۀ روابط خارجی مجلس سنای امریکا گفته‌است:

"ما جزئیات قرارداد بندر چابهار را بررسی خواهیم کرد تا دیده شود که آیا با همۀ اصول مطابقت می‌کند."

نرندرا مودی صدراعظم هند روز دوشنبۀ هفتۀ جاری در یک تلاش به خاطر دسترسی تجارتی هند به ایران، افغانستان و آسیای مرکزی تخصیص تا ۵۰۰ میلیون دالر امریکایی را برای انکشاف بندر چابهار در ایران تعهد کرد. در حال حاضر دسترسی تجارتی هند به این مناطق بطور کامل در کنترول پاکستان قرار دارد که از مدت‎ها به این‎سو با هند روابط سیاسی تیره دارد.

بر اساس توافقنامۀ سه جانبه که اخیراً بین رؤسای جمهور افغانستان، ایران و صدراعظم هند امضاء شد، بندر چابهار ایران به یک مرکز مهم انتقالات تجارتی بین این سه کشور تبدیل گردید.

این توافقنامه افغانستان را به بحر وصل می‌کند.
این توافقنامه افغانستان را به بحر وصل می‌کند.

این توافقنامه ظرفیت استفاده از بندر چابهار ایران را افزایش داده، افغانستان را به بحر وصل می‌کند.

بعد از توافقنامۀ که در مورد برنامۀ اتمی ایران امضاء شد، ایالات متحده امریکا و اروپا تحریم‌های وضع شده بالای تهران را در ماه جنوری سال‌ جاری رفع کردند.

نیشا دیسی بیسوال می‌گوید، وی باور دارد که روابط هند با ایران بالای مسایل اقتصادی و انرژی تمرکز دارد و ادارۀ امریکا نیاز هند را به خاطر این راه تجارتی درک می‌کند.

نیشا دیسی بیسوال گفته‌است:

"از دیدگاه هند، ایران به مثابۀ دروازۀ ورودی به افغانستان و آسیای میانه محسوب می‌شود و به دسترسی ایکه ندارد، نیازمند است."

به گفتۀ معاون وزیر خارجۀ امریکا، وی هیچگونه آثار مشارکت هند را در عرصۀ همکاری‌های نظامی با ایران که می‌تواند باعث نگرانی ایالات متحده شود، مشاهده نمی‌کند.

قرار است نرندرا مودی صدراعظم هند در ماه آینده به امریکا سفر کند و در اجلاس مشترک هر دو مجلس کانگرس ایالات متحده که یک افتخار نادر به شمار می‌آید، سخنرانی کند.

در حالیکه چین به حیث یک وزنۀ متقابل در حال ظهور است، واشنگتن روابط با هند را خیلی مهم می‌داند و بارک اوباما رئیس جمهور امریکا آن را یکی از مشارکت‌های تعیین کنندۀ قرن بیست و یکم خوانده‌است.

XS
SM
MD
LG