لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۲

ملا هبت‌الله رهبر جدید طالبان مسلح کیست؟


گروه طالبان چهار روز پس از کشته شدن ملا اختر محمد منصور رهبر پیشین طالبان توانست رهبری جدید این گروه را اعلام کند.

ذبیح‌الله مجاهد که خود را سخنگوی طالبان مسلح معرفی می‌کند صبح روز چهارشنبه با نشر اعلامیۀ کشته شدن ملا منصور را تائید و در ضمن ملا هبت‌الله آخندزاده را رهبر جدید گروه طالبان اعلام کرد.

ملا هبت‌الله آخندزاده از قوم نورزایی قندهار است که به حیث معاون اول ملا اختر محمد منصور ایفای وظیفه می‌کرد.

وی در زمان رژیم طالبان به عنوان رئیس محاکم نظامی قندهار کار می‌کرد.

منابع نزدیک با طالبان که ملا هبت‌الله آخندزاده را بیشتر می‌شناسند، به رادیو آزادی گفتند که پس از سقوط رژیم طالبان در سال ۲۰۰۱ میلادی هبت‎الله بیشتر مصروف تدریس در مدارس دینی بود.

به نوشته خبرگزاری اسوشیتد پرس ملا هبت‌الله یک عالم دین است و قبل ازینکه به حیث معاون ملا اختر محمد منصور رهبر پیشین طالبان گماشته شود به حیث قاضی‌القضات این گروه کار می‌کرد.

او به عنوان صادر کننده بیانیه‌های عمومی در مورد توجیه موجودیت طالبان افراطی، جنگ علیه دولت افغانستان و حضور نیروهای خارجی در افغانستان شناخته می‌شد.

دیدگاه‌های وی جنگ طلبانه تلقی شده و انتظار می‌رود که در روزهای نخست رهبری خود بر گام‌های خشونت آمیز ملا منصور رهبر پیشین این گروه پاه خواهد گذاشت.

وی همچنان یکی از همکاران نزدیک ملا محمد عمر اولین رهبر این گروه بوده و وی در مسایل دینی از ملا هبت‌الله مشوره می‌گرفت.

اما وحید مژده که در رژیم طالبان به حیث کارمند وزارت خارجه کار می‎کرد در صحبت با رادیو آزادی بیشتر در مورد هبت‎الله آخندزاده رهبر جدید طالبان گفت:

ملا هبت‌الله را می‌توان رهبر از نسل دوم طالبان نامید.
ملا هبت‌الله را می‌توان رهبر از نسل دوم طالبان نامید.

"تا جایکه می‎دانم، هبت‎الله در زمان طالبان مشهور نبود، در جمع رهبران اول طالبان به شمار نمی‎رفت، وی را می‎توان از نسل دوم طالبان نامید. همانطوریکه گفته شده شیخ‎الحدیث بود و در مدارس تدریس کرده‎است. اما با توجه بدین که معاون اول ملا اختر محمد منصور بود، نفر اعتمادی او بود و از حمایت کامل ملا منصور برخوردار بود."

ملا هبت‎الله آخندزاده در حالی رهبر جدید این گروه اعلام شد که طالبان هنوز هم درگیر اختلافات داخلی بوده و در حال حاضر به دو گروه تقسیم شده‎اند.

پس از نشر خبر مرگ ملا عمر رهبر پیشین طالبان، اعضای این گروه بر سر انتخاب رهبر شان درگیر مخالفت‎ها شدند که در نتیجۀ تعیین ملا اختر محمد منصور به حیث رهبر جدید طالبان، گروه انشعابی طالبان به رهبری ملا رسول وارد صحنه شد.

ملا عبدالمنان نیازی سخنگوی گروه طالبان به رهبری ملا رسول به رادیو آزادی گفت، انتخاب ملا هبت‌الله آخندزاده به عنوان رهبر جدید طالبان را نیز نمی‌پذیرند.

انتخاب هبت‎الله قابل قبول نیست.
انتخاب هبت‎الله قابل قبول نیست.

وی در ادامه افزود:

"تمام اعضای امارت اسلامی اعلام کرده‌اند تا زمانیکه تعیین رهبر جدید از سوی شورای الحل و عقد صورت نگرفته و در آن از ۳۰۰ الی ۴۰۰ علما مشوره گرفته نشده انتخاب هبت‎الله قابل قبول نیست. این انتخاب به اشاره دیگران صورت گرفته و در آن نفع دیگران است نه افغانستان."

با بروز اختلافات میان طالبان بر سر رهبری این گروه نه تنها مذاکرات صلح با حکومت افغانستان که در جولای ۲۰۱۵ میلادی در شهرک مری پاکستان آغاز شده بود با تأخیر مواجه شد بلکه گزارش‎ها از درگیری میان جنگجویان دو گروه در هرات و هلمند نیز خبر دادند.

به گفتۀ منابع نزدیک به طالبان، ملا هبت‌الله آخندزاده از قوم نورزایی است و انتخاب وی به حیث معاون اول ملا اختر محمد منصور بخاطری بود تا بتواند اختلافات با گروه ملا رسول را که او هم از قوم نورزایی است از بین ببرد.

شاید اختلافات بین طالبان با تعیین هبت‌الله حل شود.
شاید اختلافات بین طالبان با تعیین هبت‌الله حل شود.

مولوی قلم‌الدین رئیس امرباالمعروف و نهی عنی‌المنکر رژیم طالبان در همین مورد به رادیو آزادی گفت:

"احتمال زیاد است که اختلافات با ملا رسول حل شود. هبت‌الله عالم است و شاگردهای زیاد دارد و شخص معتدل هم است از اینرو احتمال زیاد می‌رود که اختلافات بین طالبان با تعیین او حل شود."

در اعلامیه جدید طالبان، هبت‌الله آخندزاده رهبر جدید گروه طالبان، سراج ‌الدین حقانی و ملا یعقوب پسر ملا عمر رهبر پیشین و اولین رهبر این گروه بحیث معاونین وی اعلام شدند.

با آنکه در اعلامیۀ طالبان گفته شده‌است که انتخاب رهبر جدید این گروه پس از غور و مصلحت صورت گرفته‌است اما منابع نزدیک به طالبان می‌گویند، بنا بر تهدید حملات هوایی طیاره‌های بی‌پیلوت امریکایی اعضای این گروه این بار نتوانستند بخاطر تعیین رهبر جدید خود دور هم جمع شوند.

گزارش: فرشته نگاه

XS
SM
MD
LG