لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۷

خشم امریکا در برابر سیاست دوگانه پاکستان


نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز در شماره اخیر اش مقالهء را زیر عنوان پس از حمله طیاره بی پیلوت چه واقع می‌شود نشر کرده است.

نیویارک تایمز نوشته است، ایالات متحده امریکا از سال‌های زیاد رهبران طالبان را که در ایالت بلوچستان مستقر اند و از سوی اردوی نیرومند پاکستان حفاظت می‌شوند، هدف حمله قرار نداد اما شنبه گذشته رئیس جمهور بارک اوباما طیاره بی پیلوت امریکایی را اجازه داد تا در داخل قلمرو بلوچستان رهبر پیشین طالبان را هدف قرار دهد.

به نوشته روزنامه، حمله بالای ملا اختر محمد منصور نشانهء از خشم امریکا در برابر سیاست دوگانه پاکستان است که از یک سو در مبارزه مشترک علیه تروریزم با واشنگتن همکاری می‌کند و از سوی دیگر به طالبان و حتی شرکای تندرو آن مانند شبکه حقانی پناه داده است.

به نوشتهء نیویارک تایمز، اینکه بارک اوباما طیاره بی پیلوت را اجازه داد تا در داخل ایالت بلوچستان حمله کند، پرسشی را مطرح می‌کند که آیا آقای اوباما قصد گسترش مأموریت امریکا در افغانستان را دارد؟ در حالیکه در حال حاضر مأموریت این کشور در افغانستان به آموزش و مشوره دهی به نیرو های افغان متمرکز است تا شبکه القاعده نتواند دوباره احیاء شود.

در حال حاضر ده هزار سرباز امریکایی در افغانستان مستقر است و قرار است این تعداد تا آخر سال میلادی به پنج هزار و ۵۰۰ تن کاهش بیابد.

نیویارک تایمز در ادامه می‌گوید، احتمال آن می‌رود که قوماندان های نظامی امریکا حفظ تعداد بیشتر نیروهای امریکایی در افغانستان را پیشنهاد کنند.

رئیس جمهور بارک اوباما بروز دوشنبه در ویتنام تأکید کرد که کشورش نمی‌خواهد در عملیات های جنگی روزمره دوباره دخیل شود.

ایکانومیست

در همین حال مجله ایکانومیست که گروه طالبان را گروه تروریستی خوانده است می‌نویسد، این گروه تقسیم شده تروریستی حملات بهاری خود در افغانستان را تشدید خواهد بخشید.

به نوشتهء ایکانومیست، اعضای ارشد طالبان افغان در کمتر از یکسال برای دومین بار در کویته مرکز ایالت بلوچستان پاکستان برای انتخاب رهبری جدید این گروه دور هم جمع شدند.

بار اول زمانیکه پس از دو سال خبر مرگ ملا عمر رهبر و مؤسس گروه طالبان نشر شد، بار دوم پس از اینکه ملا اختر محمد منصور که جانشین ملا عمر بود از سوی طیاره بی پیلوت امریکایی در قلمرو پاکستان هدف قرار گرفت.

مجله ایکانومیست نوشته است، کشته شدن ملا منصور به میزبان های پاکستانی به حدی شرم آور است که کشته شدن اسامه بن لادن پنج سال پیش در خانهء مخفی او در نزدیک یکی از اکادمی های نظامی پاکستان واقع در شهر ایبت آباد.

ایکانومیست در ادامه می‌نویسد، ملا منصور هیچ هراسی نداشت.

او حمایت پاکستان را با خود داشت که جهت حفظ نفوذ در افغانستان به رهبران طالبان پناه داده است.

به باور مقاله نویسء ایکانومیست، اعلام سریع کشته شدن ملا منصور از سوی امریکا، احساسات پاکستانی‌ها را جریحه دار ساخت.

XS
SM
MD
LG