لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۱

چرا ایران روش اش را در برابر گروه طالبان تغییر داده است؟


نمایندۀ خاص اتحادیه اروپا برای افغانستان می‌گوید ایران برای جلوگیری از فعالیت داعش می‌خواهد یک منطقه حایل در امتداد سرحدات افغانستان ایجاد کند و برای رسیدن به این هدف با طالبان و دیگر جنگسالاران همکاری می‌کند.

ایران که در گذشته خصومت آشکار با طالبان داشت به نظر می‌رسد که روش خود در برابر این گروه را به طور قابل ملاحظه تغییر داده است.

فرانز مایکل میلبن نمایندۀ خاص اتحادیه اروپا برای افغانستان به مجلۀ فارن پالیسی گفته است که تهران برای جلوگیری از فعالیت داعش در صدد ایجاد یک منطقۀ حایل در امتداد سرحدات افغانستان است و تماس های نزدیک به این ارتباط را با طالبان آغاز کرده‌است.

ایران روش اش را در برابر گروه طالبان به طور قابل ملاحظه تغییر داده است.
ایران روش اش را در برابر گروه طالبان به طور قابل ملاحظه تغییر داده است.

آقای میلبن می‌افزاید که منصرف شدن ایران از دشمنی با طالبان به رقابت کنونی این کشور با عربستان سعودی نیز ارتباط می‌گیرد.

این دیپلومات اروپایی که نشست و برخاست‌های با مقامات ایرانی داشته است، می‌گوید که تهران به این باور است که ریاض از گروه دولت اسلامی یا داعش چون یک آلۀ دست خود در منطقه کار می‌گیرد.

هر چند مقامات امریکایی در بارۀ روابط طالبان و ایران چیزی نگفته اند ولی دو مقام دفاعی امریکا که نخواسته اند نام های‌شان ذکر شود به فارن پالیسی گفته اند که با در نظرداشت تلاش‌های تهران در برابر داعش در عراق و سوریه نگرانی ایران از حضور این گروه در افغانستان قابل تعجب نیست.

دراین میان ودیر صافی استاد فاکولته حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل به رادیو آزادی گفت، طالبان برای گریختن از صلح و دنبال کردن اهداف نظامی شان به کمک و تسلیحات دیگران نیاز دارند.

ودیر صافی استاد فاکولته حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل
ودیر صافی استاد فاکولته حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل

وی افزود:

" طالبان از طریق کمک‌ها و تسلیحاتی که از دیگران بدست می آورند اهداف نظامی خود را در افغانستان دنبال می‌کنند. طالبان با رهبران داعش بیعت نکرده‌اند و نخواهند کرد."

مجلۀ فارن پالیسی می‌گوید که امریکا هم چون ایران در برابر داعش در افغانستان فعالیت دارد ولی در عین حال نگران است که پول و اسلحۀ که طالبان از ایران بدست می آورند روزی در برابر امریکا مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

ابومحمد العدنانی، سخنگوی داعش در سال ۲۰۱۴ تهدید کرد که این گروه آماده است ایران را در خون غرق کند و جنگ داعش در برابر طالبان در افغانستان به نوشتۀ فارن پالیسی فرصت همکاری ایران با طالبان را فراهم می‌سازد.

XS
SM
MD
LG