لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۷

سخی: تلفات نیروهای افغان در هلمند فاجعه بار است


برخی از اعضای مشرانوجرگه افغانستان
برخی از اعضای مشرانوجرگه افغانستان

مشرانو جرگه از وضعیت هلمند و تلفات نیروهای امنیتی در این ولایت ابراز نگرانی کرده و از حکومت می‌خواهد تا افراد شایسته و مسلکی را در پست‌های مهم امنیتی بگمارد.

مشرانو جرگه افغانستان با اشاره به وضعیت بد امنیتی در هلمند و تلفات رسیده به نیروهای اردوی ملی در آن ولایت از حکومت می‌خواهد تا در گماشتن افراد در پست‌های مهم امنیتی از دقت لازم کار گیرد.

فرهاد سخی معاون اول این جرگه در اجلاس عمومی گفت عدم حضور افراد شایسته و مسلکی در رأس ارگان‎های امنیتی سبب تلفات بیشتر نیروهای امنیتی در هلمند شده است.

فرهاد سخی معاون اول مشرانو جرگه افغانستان
فرهاد سخی معاون اول مشرانو جرگه افغانستان

وی که ریاست جلسه عمومی روز سه شنبه را نیز بر عهده داشت تلفات اخیر به نیروهای امنیتی افغان در جنگ هلمند را نگران کننده خوانده گفت:

"در حادثه هلمند شهید شدن یک صدو پنجاه تن از نیروهای اردوی ملی و پولیس ملی ما فاجعه بار است در این‌جا ما به حکومت وحدت ملی و شورای امنیت صدا می‌کنیم که از تقرری‌های سلیقه‌یی بپرهیزند و افراد شایسته را بکار بگمارند، ارکان‌های حرب بسیار زیاد است در اردوی ملی و پولیس ملی که از آنها کار بگیرند."

این اظهارات پس از آن صورت می‌گیرد که شماری از سناتوران ولایت هلمند از وضعیت بد امنیتی و عدم مدیریت درست قعطات نظامی ابراز نگرانی کرده گفتند که مسئولان امنیتی در مورد وضعیت هلمند تصویر نادرست را به مردم ارائه می‌کنند.

هاشم الکوزی یکی از این سناتوران می‌گوید:

"به لحاظ خدا و قرآن شما از کسانیکه مدیریت درست ندارند چه وقت بازخواست می‌کنید، چه وقت برایشان می‌گوید که شما در وظیفه تان کوتاه آمده‌اید، اگر نمی‌توانید لطفاً ولایت هلمند را به طالبان تسلیم کنید و هر روز هلمندیان و مردم ما را در گلیم غم ننشانید."

این درحالیست که مسئولان شورای ولایتی هلمند نیز از بدتر شدن وضعیت درهلمند ابراز نگرانی کرده و هشدار داده‌اند که هر گاه نیروهای تازه نفس و قوای هوایی به این ولایت فرستاده نشود هلمند بدست طالبان سقوط خواهد کرد.

از سوی دیگر حیات‌الله حیات والی هلمند گفته‌است که حملات طالبان در نزدیکی شهر لشکرگاه عقب زده شده و درگیری پایان یافته‌است.

در این‌ حال شورای امنیت ملی افغانستان مشکلات در بخش امنیتی را می‌پذیرد اما تأکید می‎کند که در قسمت گماشتن افراد در سطوح بلند بخش‎های امنیتی توجه بیشتر صورت گرفته‎است.

تواب غورزنگ
تواب غورزنگ

تواب غورزنگ سخنگوی این شورا در صحبت با رادیوآزادی گفت:

"تقرر در صفوف امنیتی افغانستان به خصوص در سطوح بلند بر اساس شایسته‎گی اهلیت و تعهد مسئولین مربوطه به سیستم، نظام و مردم صورت می‎گیرد البته این شکی نیست که ما مشکلات امنیتی داریم و این مشکلات بدبختانه یک بخش زیادش با مشکلات رابطه دارد که از گذشته وجود داشته‎است."

وی همچنان گفت که برای بهبود وضعیت هلمند طرح همه جانبه ترتیب شده و در روزهای آینده عملیات شفق بیشتر در ولایت هلمند تمرکز خواهد داشت.

مقامات شورای امنیت ملی همچنان می‎گویند، رئیس جمهور افغانستان در جریان هر هفته با مسئولان امنیتی ولایات از طریق مرکز توحید تماس گرفته و بخاطر رسیده‎گی بهتر در نظر است تا این تماس‎ها به شکل روزمره صورت گیرد.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG