لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۵

هند در آغاز کار بند سلما چه نقشِ داشت؟


انجنیر محمد قاسم نظری به محض فراغت ازپوهنزی انجنیری پوهنتون کابل فعالیت خود را در پروژه بند سلما آغاز کرد.

او می‌گوید، پروژه بند سلما در ولسوالی چشت ولایت هرات در سال ۱۳۵۵ در زمان حکومت سردارمحمد داود خان آغاز شده‌است اما او دو سال بعد از آن به عنوان یکی از انجنیران مسئول در بخش سروی این پروژه به فعالیت آغاز کرده است.

آقای نظری که حالا در یکی از موسسات سازمان ملل متحد در هرات کار می‌کند می‌گوید که اجرای کار پروژه بند سلما از سوی شرکت ساختمان هلمند به پیش برده می‌شد و همچنان دیزاین آن را شرکت هندی هاپکوس به عهده داشت.

انجنیر محمد قاسم نظری
انجنیر محمد قاسم نظری

آقای نظری می‌گوید در آن زمان بودجه اسعاری کار بند سلما از قرضه های دولت عربستان سعودی به صورت قسط پرداخت می‌شد و متباقی آن از بودجه انکشافی حکومت افغانستان پرداخت می‌شد.

او می‌گوید، در آن زمان دولت هندوستان کدام نقش را در هزینه کار پروژه بند سلما نداشت و تنها شمار اندک از انجنیران هندی در این پروژه کار می‌کردند و معاش شانرا از سوی دولت افغانستان بدست می آوردند.

آقای نظری می‌گوید که در آغاز کار کارمندان پروژه بند سلما بدون کدام مشکل امنیتی در این مسیر رفت و آمد داشتند اما در اواسط سال ۱۳۵۸ اوضاع امنیتی خوب پیش نمی‌رفت به حدی که کارکنان این پروژه با کاروان وسایط نقلیه این مسیر را طی می‌کردند.

سرانجام بند سلما در سال ۲۰۰۴ کار مقدماتی آن در ولسوالی چشت به همکاری دولت هندوستان آغاز یافت تا اینکه در سال ۲۰۰۶ کار اساسی آن آغاز یافت.

درجریان کار این پروژه مشکلات متعدد امنیتی در مسیر ولسوالی چشت شریف – هرات رخ داد که در بعضی مواقع شماری از نیروهای امنیتی از سوی مخالفان مسلح دولت کشته و زخمی شدند.

در این سال‌ها بارها مقامات امنیتی و شماری از نمایندگان مردم هرات در ولسی جرگه از دخالت ایران در پروژه سلما سخن گفته اند.

سر انجام این پروژه بعد از چهارده سال از کمک های بلاعوض حکومت هندوستان به اتمام رسید.

حالا محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به ولایت هرات سفر کرده‌است و امروز شنبه همراه با صدراعظم هندوستان این بند را افتتاح می‌کنند.

با این وجود مردم از تکمیل این پروژه بسیار خوشحال به نظر می‌رسند، پروژۀ که به گفته مسئولان وزارت انرژی و آب افغانستان می‌تواند نزدیک به هشتاد هزار هکتار زمین را آبیاری کند و همچنان چهل و دو میگاوات برق تولید کند.

گزارش: شاه پور صابر، هرات

XS
SM
MD
LG