لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۱۱

کندز: جوانان تحصیل یافته از دولت کار می‌خواهند


این جوانان که از رشته های مختلف تحصیلی از پوهنتون های کشور فارغ شده‌اند می‌گویند که بیکاری آنها را با سخت ترین مشکلات زندگی مواجه ساخته است.

اسدالله عزیزی که از بخش زبان و ادبیات دری پوهنتون کندز فارغ گردیده، می‌گوید که پیدا کردن وظیفه در شرایط کنونی یک امر بسیار دشوار است.

وی گفت:

"محصلانِ که از پوهنتون ها فارغ می‌شوند اکثریت اینها کار پیدا نمی‌کنند مثلاً خودم از پوهنتون فارغ شده ام، ولی تا حال کدام مرجع را پیدا کرده نتوانستم که در آنجا خود را استخدام کنم و وظیفه بگیرم."

جوانان نامبرده می‌گویند که در جمع آنها با وجودیکه برخی شان دارای استعداد خوب هستند ولی باز هم در این ولایت مصروف کارهای فزیکی و شاقه اند.

عبدالنظر که یکی از جمله این جوانان است می‌گوید که او به بسیار امید تحصیل خود را به اتمام رسانید ولی تا حال ثمرۀ اصلی آنرا ندیده‌است.

وی به رادیو آزادی چنین گفت:

"من دروس دوره تحصیلی خود را در پوهنتونبسیار به یک آرزو و آرمان شروع کرده بودم من می‌خواستم که در جامعه یک معلم خوب شوم و مصدر خدمت به جامعه گردم، ولی متأسفانه حالا در داش خشت پزی کار می‌کنم و ثمره درسی من همین داش خشت بود که به نصیب من شد."

این جوانان از دولت می‌خواهند که زمینه کار را برای شان مساعد سازد و در بخش‌های مختلف نظام از ظرفیت و توانمندی آنها کار بگیرد.

در همین حال آمر جوانان ولایت کندز عبدالغفور هوتک نیز مشکلات بیکاری جوانان را تائید می‌کند.

آقای هوتک در این مورد گفت:

"کسانی‌که از صنف دوازدهم فارغ هستند در وضعیت بد قرار دارند و همچنان کسانیکه از صنف چهارده فارغ شده و یا از پوهنتون فارغ شده‌اند، نیز مصروف کارهای شاقه هستند بخاطر تأمین نیازمندی های اقتصادی خود و بخاطر پیشبرد زندگی شان مانند مزدورکاری در چوک در دهات کارهای شاقه را انجام می‌دهند حتی بعضی آنها کراچی به دست دارند و اموال را از یک مارکیتبه مارکیت دیگر انتقال می‌دهند."

پیش از این نیز مسئولان اداره آمریت جوانان کندز گفته بودند که به علت بیکاری، مشکلات اقتصادی، فقر و بی توجهی دولت به جوان باعث شده که برعلاوه جوانان بی‌سواد، بیش از سه صد تن از جوان تحصیل یافته در جریان یک سال گذشته در این ولایت با مخالفان مسلح حکومت یک‌جا شوند.

گزارش: اجمل آرین،کندز

XS
SM
MD
LG