لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۹

مینه پال: افغانستان به همکاری دوامدار امریکا و ناتو نیاز دارد


ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید، تا هنگامی که تهدیدات گروهای تروریستی در این کشور محسوس باشد، حضور نیروهای امریکایی و ناتو نیز در افغانستان یک نیاز است.

دواخان مینه پال یک معاون سخنگوی ریاست جمهوری روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت که نیروهای امنیتی افغان توان دفع همه حملات مخالفان مسلح دولت را دارد، اما وی تأکید می‌کند که نیروهای خارجی باید گروه های تروریستی خارجی در این کشور را سرکوب کنند:

"نیروهای امنیتی افغان توانایی دارند و نشان دادند که از مردم و خاک این کشور بگونه کامل پاسبانی کرده می‌توانند. اما با توجه به تهدیدات تروریستان خارجی نیاز است که همکاری جامعه جهانی بخصوص ناتو و امریکا دوامدار باشد."

در حال حاضر ۹۸۰۰ سرباز امریکایی در افغانستان حضور دارند و آنان در کنار آموزش و مشوره دهی به نیروهای امنیتی افغان در برخی موارد حملات هوایی نیز بر مخالفان مسلح دولت انجام می‌دهند.

بارک اوباما رئیس جمهور امریکا پلان دارد که تا اواخر سال جاری میلادی این رقم را به نصف کاهش دهد، اما سیزده تن از دیپلوماتان و جنرالان سابق امریکایی با این پلان مخالفت کرده اند.

اوباما پلان دارد که رقم نیروهای امریکایی را به نصف کاهش دهد.
اوباما پلان دارد که رقم نیروهای امریکایی را به نصف کاهش دهد.

آنان که در چهارده سال گذشته در افغانستان مأموریت انجام داده اند طی نامۀ که مجله نیشنل انترست به روز جمعه آن را نشر کرده است از آقای اوباما خواسته اند تا تعداد نیروهای امریکایی در این کشور را کاهش ندهد.

این دیپلوماتان و جنرالان متقاعد امریکایی گفته اند که حضور نیروهای فعلی امریکایی در افغانستان روحیه افغان ها را تقویت کرده، مورال طالبان مسلح را تضعیف می‌سازد، در کاهش مهاجرت ها از این کشور نقش مثبت بازی می‌کند و می‌تواند وضعیت اقتصادی افغانستان را نیز بهبود بخشد.

در این حال شماری از کارشناسان امنیتی افغان می‌گویند که حضور دراز مدت نیروهای امریکایی به هدف حمایت از نیروهای افغان در این کشور مهم است اما آنان تأکید دارند که برخی مخالفت ها نیز در این زمینه وجود دارد.

کارشناسان: حضور دراز مدت نیروهای امریکایی به هدف حمایت از نیروهای افغان در این کشور مهم است.
کارشناسان: حضور دراز مدت نیروهای امریکایی به هدف حمایت از نیروهای افغان در این کشور مهم است.

حکمت الله اعظمی محقق انستیتوت صلح و جنگ به رادیو آزادی گفت که رئیس جمهور افغانستان باید این مخالفت ها را نیز جدی بگیرد:

"حضور امریکایی ها تا یک زمان در افغانستان بسیار لازمی است، بخاطریکه نیروهای امنیتی افغان تا هنوز توان دفع کامل تهدیدات موجود در این کشور را ندارند. اما به فکتور دوم نیز باید توجه شود و آن اینکه حتی در کابل برخی بزرگان این کمپاین را به پیش می‌برند که حضور خارجی‌ها به نفع این کشور است و یا به ضررآن. اگر دولت و رئیس جمهور غنی تلاش دارند که نیروهای امریکایی در این کشور بمانند و مخالفت ها در این زمینه وجود داشته باشد، این کار سبب بمیان آمدن مشکلات بیشتر خواهد شد."

آقای اعظمی می‌گوید که با حضور دراز مدت نیروهای خارجی در افغانستان ممکن درگیری ها در این کشور شدت یابد و طالبان نیز به گفتگوهای صلح حاضر نشوند.

اما تا هنوز معلوم نیست که بارک اوباما رئیس جمهور امریکا به این خواست‌ها و نگرانی ها چی پاسخی خواهد داد، آیا نیروهای موجود در افغانستان را حفظ خواهد کرد و یا مطابق فیصله قبلی تا اخیر سال ۲۰۱۷ میلادی همه نیروهای امریکایی را از این کشور بیرون خواهد ساخت.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG