لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۶

موارد که وزارت زراعت افغانستان بر انجام آن مکلف است


اسدالله ضمیر وزیر زراعت و مالداری افغانستان
اسدالله ضمیر وزیر زراعت و مالداری افغانستان

وزارت زراعت و مالداری افغانستان می‌گوید برای افزایش حاصلات میوه تازه در کابل، این وزارت برنامه‌های را در چهارده ولسوالی این ولایت عملی کرده‌است.

ایجاد سرد خانه‌ها برای نگهداشت میوه‌های تازه، فراهم سازی سهولت‌های ترانسپورتی و بازاریابی در داخل و بیرون از کشور برای فروش میوه‌های تازه مواردی اند که وزیر زراعت و مالداری افغانستان از آن سخن می‌زند.

اسدالله ضمیر وزیر زراعت و مالداری این سخنان را روز یکشنبه در نشست مشورتی با شماری از باغداران، نماینده‌گان شورا های اجتماعی چهارده ولسوالی کابل و شماری از تجاران میوه‌های تازه کشور مطرح کرده بر ایجاد هماهنگی میان باغداران و تجاران تأکید کرد و گفت تلاش می‌ورزند تا مشکلات سر راه باغداران را حل سازد.

وزارت زراعت و مالداری بر ایجاد هماهنگی میان باغداران و تجاران تأکید کرد.
وزارت زراعت و مالداری بر ایجاد هماهنگی میان باغداران و تجاران تأکید کرد.

آقای ضمیر می‌گوید:

"ما امسال فعالیت‌های زراعتی را در ولسوالی‌های آغاز می‌کنیم که پیشتر در این بخش در آن ولسوالی‌ها، کمتر کار شده‌است. برای کمک با باغداران، دهقانان و مالداران کشور، نیاز داریم تا با همکاری سکتور خصوصی تمامی مشکلات را در این راستا حل سازیم و نیز هماهنگی‌ها را میان آنان بیشتر سازیم و جلو فساد را در این زمینه بگیریم."

وزیر زراعت همچنان می‌گوید برای افزایش حاصلات میوه تازه، این وزارت برنامه‌های دراز مدت و کوتاه مدت را در نظر دارد و برای عملی سازی این برنامه‌ها آماده‌گی نیز گرفته شده‌است.

شماری از مقام‌های که در این نشست اشتراک داشتند می‌گویند در سال‌های اخیر برای افزایش حاصلات میوه‌های تازه در شماری از ولسوالی‌های کابل کار های بسیاری انجام شده و دستاورد نیز داشته‌است .

ایجاد ۴۴۱ سرد خانه برای نگهداشت پیاز، اختصاص دادن ۱۶۵۱ جریب زمین برای گردآوری حاصلات میوه‎های تازه، در نظرداشت ۴۵۰۰ جریب زمین برای باغداری، ایجاد ۶۵۰۰ باغچه به منظور فراهم سازی زمینه کار برای باغداران زن و ایجاد ۱۳۶ سرد خانه برای نگهداشت کشمش کارهای است که به گفته مسئولان محلی کابل در دو سال گذشته در این ولایت انجام شده‎است.

این مقام‎ها می‎گویند در حال حاضر حدود ۹۴۴۰ تن از زنان مصروف نگهداشت چراگاه‎ها اند و در این ولایت هم‎اکنون ۱۳۲ سبز خانه نیز ایجاد شده‎است.

در این میان، خانم گبریل نماینده دفتر یونما در کابل از کمک‎های سازمان ملل متحد در بخش زراعت و مالداری با افغانستان تعهد کرد.

اما شماری از باغداران و دهقانان در صحبت با رادیو آزادی کارکردهای وزارت زراعت را در این راستا بسنده نمی‎دانند.

دهقانان: توان مالی انتقال و نگهداری میوه‌ها را نداریم.
دهقانان: توان مالی انتقال و نگهداری میوه‌ها را نداریم.

حیات‎الله یکی از باغداران ولسوالی خاک جبار کابل می‌گوید:

"در هنگام حاصل خیزی میوه‌ها، ما توان مالی انتقال یا نگهداشت این میوه‌ها را نداریم، مارکیت منظم هم نیست. پاکستان میوه افغانستان را ارزان خریداری می‌کند و چند روز بعد دوباره با هزینه هنگفت همین میوه‌ها را دوباره به افغانستان صادر می‌کند. آروز داریم دولت افغانستان ما را در راستای ایجاد مارکیت و سرد خانه کمک کند."

شماری از باغداران می‌گویند میوه‌های تازه که به کشورهای بیرون از افغانستان صادر می‌شود، به علت متوقف ماندن لاری‌های میوه در سرحدات، این میوه‌ها گندیده و زیان مالی آن به تجار و باغداران افغان می‌رسد.

با این همه، مقام‌های وزارت زراعت می‌گویند این معضل را با وزارت تجارت در میان گذاشته اند و تلاش‌ها برای حل آن نیز جستو شده‌است.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG