لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۵

عظیمی: کار تدارکاتی ۲۹ بند آب در افغانستان تکمیل شده‎است


وزارت انرژی و آب افغانستان با اشاره به اینکه حکومت وحدت ملی به طور خاص رئیس جمهور برای ساخت بندها اراده جدی دارد، می‎گوید که کار تدارکاتی تقریباً ۲۹ بند تکمیل شده و ممکن تا دو ماه دیگر قرارداد های آن نیز امضاء گردد.

عبدالبصیر عظیمی سخنگوی این وزارت روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی می‌گوید هرچند بند های ایجاد شده ظرفیت تولید صد میگا وات برق را دارند اما این آغاز خوبی برای استفاده از منابع طبیعی بوده می‌تواند.

آقای عظیمی با اشاره به اینکه ساخت بند سلما این را نشان داد که افغان‌ها توان استفاده مؤثر از منابع طبیعی شان را دارند گفت وزارت انرژی و آب کار تدارکاتی تقریباً ۲۹ بند را تکمیل کرده و به زودی قرارداد های آن نیز به امضاء می‌رسد.

عظیمی: بند سلما نشان دهنده توان استفاده مؤثر افغان‌ها از منابع طبیعی‌شان است.
عظیمی: بند سلما نشان دهنده توان استفاده مؤثر افغان‌ها از منابع طبیعی‌شان است.

آقای عظیمی می‌افزاید:

"در سال روان ما کار تدارکاتی ۲۹ بند را آغاز کرده ایم که از جمله ۲۹ بند در واقع ۲۱ بند به شکل بسیار فوق‎العاده توسط خود رئیس جمهور محترم تأمین منابع مالی‎اش توسط وزارت مالیه صورت گرفت."

عظیمی می‎گوید که ظرفیت بند های ساخته شده کم است، اما وزارت انرژی و آب پلان‎های را دارد که با عملی کردن آن افغانستان را تا پنج سال آینده در بخش برق به خود کفایی می‎رساند.

بر اساس معلومات وزارت انرژی و آب افغانستان ظرفیت تولید سه صد و ده هزار میگا وات برق را دارد اما در حال حاضر بیشتر برق‎های مورد استفاده در این کشور وارداتی می‎باشد.

بر اساس ارقام ارائه شده در حال حاضر یک هزار و چهار صد میگا وات برق در افغانستان استفاده می‎گردد که بیشتر آن وارداتی است اما این برق نیمی از نیازمندی‎های افغانستان را در بخش برق تکمیل نمی‎کند.

ارقام: فعلاً ۱۴۰۰ میگا وات برق در افغانستان استفاده می‌گردد.
ارقام: فعلاً ۱۴۰۰ میگا وات برق در افغانستان استفاده می‌گردد.

شماری از کارشناسان بخش انرژی و برق اقدامات اخیر حکومت را در بخش ساخت بند ها و مهار کردن آب‎ها بجا دانسته و اما بالای جامعه جهانی صدا می‎کنند که در این بخش حکومت افغانستان را حمایت مالی کنند.

داکتر فاروق اعظم کارشناس بخش انرژی و آب در مورد به رادیو آزادی گفت:

"خارجی‎ها در این‎ جا سالانه برای جنگ پنج هزار و یک صد میلیون دالر می‎دهند اگر آنان نمی‎توانند برای افغانستان حداقل پول ساخت بند ها را بدهند پس حضور خارجی‎ها در این جا چه کار میاید."

این درحالیست که محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور در مراسم افتتاح بند سلما به گونه واضح گفت که افغانستان بر اساس قوانین بین‎المللی آب‎های خود را مهار کرده زمین‎های خود را آبیاری می‎کند.

فاروق اعظم کارشناس امور می‎گوید که دیگر کشورها تیل دارند اما افغانستان آب دارد پس نیاز است که افغانستان با استفاده و مدیریت درست از آب‎هایش نه تنها در بخش رشد اقتصاد خودش بلکه در بخش پیشرفت اقتصادی منطقه گام‎های مؤثر را بردارد.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG