لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۳

بیجا شدگان فلوجه در وضعیت ناگوار قرار دارند


بیجا شدگان شهر فلوجه عراق می‌گویند، وضعیت ناگوار زندگی دور از منزل شرایط را دشوار ساخته تا آنها فریضۀ روزه را ادا کنند و روزه بگیرند.

ماه مبارک رمضان امسال روز دوشنبه آغاز شده و مسلمانان در سراسر جهان، آغاز این ماه را به یگدیگر مبارک گفتند.

اما بیجا شدگان شهر فلوجه که دور از خانه در کمپ‌ها زندگی می‌کنند، می‌گویند: به کمبود مواد خوراکه و آب آشامیدنی دچار بوده و بدون برق روز و شب‌شان را در هوای گرم تابستان در وضعیت رقت بار می‌گذرانند.

حنا هادی یک زن بیجا شدۀ عراقی در شمال شهر فلوجه یکسال می‌شود که از خانه‌اش مجبور به فرار شده است.همسرش که رانندۀ لاری بود، وظیفه خود را از دست داده‌است.

خانم هادی می‌گوید، اکنون همۀ مصارف خانواده را یک پسر کوچک وی از طریق خرید و فروش اشیا مختلف در کوچه و بازار، می پردازد.

وی گفت:
"ما هر سال سی هزار دینار پس انداز می‌کردیم و بیست هزار آن را برای خرید مواد خوراکه به مصرف می‌رساندیم. امسال هیچ پول نداریم که چیزی برای خوراک بخریم. ما یازده عضو خانواده هستیم و در یک خیمۀ زندگی می‌کنیم که خیلی گرم است. برق و آب سرد نداریم. پس ما چگونه برای روز‌های رمضان آمادگی بگیریم؟ زیرا ما معاش نداریم و همه بیکار هستیم."

شکریه نعیم زنی ۷۵ ساله هم مدت یکسال می‌شود که با فرزندان و نواسه‌های خود خانه‌شان در نزدیکی شهر فلوجه را ترک کرده و آواره شده‌اند.

او می‌گوید:
"امسال کسی روزه گرفته نمی‌تواند؟ آیا کسی که روزه می‌گیرد به خوراک نیاز ندارد و یا نه؟ ما هیچ چیزی برای خوراک نداریم. قبل از این، حکومت برای ما لوبیا و دال توزیع می‌کرد، اما چهار ماه می‌شود که هیچ چیزی از سوی حکومت بدست نیاورده ایم. آنها صابون و پودر رخت شویی آورده، در موتر‌ها جابجا کرده ولی تاهنوز توزیع نکرده اند."

شهر فلوجه که قبل از این هم به کمبود مواد خوراکه و آب روبرو بود، تحت حملات نیروهای نظامی عراق، جنگجویان شیعه و قوای هوایی ایتلاف به رهبری امریکا قرار دارد. این نیروها قصد دارند که شهر فلوجه را از دست جنگجویان گروه داعش نجات دهند.

عملیات نیروها در شهر فلوجه از سی‌ام ماه می آغاز شده‌است.

شهر فلوجه در سال ۲۰۱۴ میلادی به دست جنگجویان گروه تندرو دولت اسلامی یا داعش، سقوط کرده‌است.

XS
SM
MD
LG