لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۶

غنی: تجار امارات متحده عرب در افغانستان سرمایه گذاری کنند


رئیس جمهور غنی در سفرش به امارات متحده عربی از سرمایه گذاران امارات و تجار افغان در آن کشور خواستار سرمایه گذاری در افغانستان شده‎است.

معاون سخنگوی رئیس جمهور می‎گوید، حکومت افغانستان بیشتر از هر زمان دیگر به انکشاف اقتصادی و تشویق سرمایه گذاران خارجی به منظور سرمایه گذاری در افغانستان تلاش می‎ورزد.

شاه حسین مرتضوی روز جمعه در صحبت با رادیو آزادی گفت که هدف سفر رئیس جمهور غنی به امارات متحده عربی، تشویق سرمایه گذاران امارات متحد عربی در بخش انکشاف اقتصادی و زراعت در افغانستان است و با مقام‎های این کشور دیدار های انجام داد.

مرتضوی می‎گوید آقای غنی در این سفر، برای حل مشکلات تجاران افغان و تشویق آنان برای سرمایه گذاری در افغانستان نیز گفتگو و دیدارهای با این تجار خواهد داشت.

مرتضوی: آقای غنی برای حل مشکلات تجاران افغان و تشویق آنان برای سرمایه گذاری در افغانستان با آنان نیز دیدار خواهد کرد.
مرتضوی: آقای غنی برای حل مشکلات تجاران افغان و تشویق آنان برای سرمایه گذاری در افغانستان با آنان نیز دیدار خواهد کرد.

وی افزود:

"این سفر به منظور انکشاف همکاری‎های اقتصادی میان دو کشور صورت گرفته‎است و افغانستان علاقه دارد تا بخش‎های خصوصی امارات در بخش‎های انکشاف اقتصادی و زراعت در افغانستان سرمایه گذاری کنند. رئیس جمهور در این سفر با تجاران افغان نیز دیدارهای خواهد داشت تا به مشکلات آنان رسیده‎گی شده و تشویق شوند برای سرمایه گذاری در داخل کشور."

رئیس جمهور غنی روز پنج شنبه برای سفر رسمی یک روزه در رأس یک هیئت، به ابوظبی پایتخت امارات متحدۀ عربی سفر کرده‌است.

امارات متحد عربی مرکز اصلی بسیاری از شرکت‌های بزرگ بین‌المللی و یکی از بزرگ ترین مراکز اقتصادی و تجاری جهان به حساب می‌آید.

هم‌اکنون ده‌ها تجار افغان با سرمایه گذاری میلیون‌ها دالر در مناطق مختلف امارات متحده عربی، مصروف تجارت در بخش‌های مختلف هستند.

پیش از این افغانستان با امارات متحد عربی توافق‌نامه همکاری‌های استراتیژیک نیز امضاء کرده است که بر بنیاد آن امارات متحده عربی در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، امنیتی و فرهنگی این کشور را همکاری خواهد کرد.

اما آذرخش حافظی یکی از تحلیلگران اقتصادی پیشنهاد می‌کند که حکومت باید نخست بستر نا هنجاری‌های اقتصادی را بردارد تا بتواند اعمتاد کشورهای بیرونی را برای سرمایه گذاری در افغانستان جلب کند.

حافظی: خطوط اساسی وضع اقتصادی افغانستان نا نوشته شده مانده‌است.
حافظی: خطوط اساسی وضع اقتصادی افغانستان نا نوشته شده مانده‌است.

آقای حافظی می‌گوید:

"دوبی می‌تواند یک پل باشد بسوی سرمایه جهانی برای افغانستان؛ اما، ما در داخل کشور زمینه‌های جلب سرمایه گذاری را فراهم نساخته ایم، هنوز خطوط اساسی وضع اقتصادی افغانستان نا نوشته شده مانده‌است پس ممکن نیست با این نا هنجاری که سر راه ما قرار دارد، سرمایه گذار خارجی را تشویق کنیم. اول باید سرمایه گذار افغان در داخل کشور مصونیت داشته باشد یقین که مثال خوب می‌شود برای تشویق سرمایه گذاران خارجی."

آقای حافظی هرچند به این باور است که با سرمایه گذاری امارات در افغانستان، دوبی پل سرمایه جهانی برای افغانستان خواهد شد، تأکید می‎کند که حکومت باید زمنیه‎های جلب سرمایه گذاری را در افغانستان فراهم سازد.

او می‎گوید اگر یک راهکار روشن در مورد رشد اقتصاد افغانستان روی دست گرفته نشود‎، خطوط اساسی اقتصاد کشور تعیین نگردد و امنیت تجاران و سرمایه گذاران افغان جدی گرفته نشود، هیچ سرمایه گذار افغان و یا خارجی برای سرمایه گذاری در این کشور، حاضر نخواهد شد.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG