لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۸

سوپکو: مقدار زیاد پول امریکا در افغانستان ضایع شده‌است


جان سوپکو سرمفتش خاص ایالات متحده امریکا در امور بازسازی افغانستان
جان سوپکو سرمفتش خاص ایالات متحده امریکا در امور بازسازی افغانستان

جان سوپکو سرمفتش خاص ایالات متحده امریکا در امور بازسازی افغانستان می‌گوید، فعالیت‌های تخریبی طالبان، میلیاردها دالر مساعدت‌های را به خطر مواجه می‌سازد که امریکا در یک دهۀ گذشته در افغانستان به مصرف رسانیده‌است.

رئیس ادارۀ تفتیش امریکا در امور بازسازی افغانستان در یک مصاحبۀ اختصاصی با آژانس خبری رویترز گفته است، امریکا پول‌های هنگفت را در افغانستان ضایع کرده‌است که برای یک کشور کوچک خیلی زیاد است و این در حالیست که از مصرف پول‌های خارجی در افغانستان خیلی کم نظارت می‌شود.

کانگرس ایالات متحدۀ امریکا از سال ۲۰۰۱ میلادی تا اکنون حدود ۱۱۳ میلیارد دالر را به افغانستان اختصاص داده است، اما بر اساس گزارش‌های چهار سال اخیر ادارۀ تفتیش امریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) بخش اعظم این پول‌ها ضایع شده‌است.

جان سوپکو می‌گوید، اگر تعداد نیروهای امریکایی در افغانستان بر اساس پلان موجود کاهش یابد، به نظر می‌رسد که با آن، بازسازی افغانستان بیشتر زیانمند خواهد شد و به گفتۀ وی این ضایعات به میلیارد‌ها دالر خواهد رسید.

بر اساس گزارش ادارۀ سیگار که در ماه اپریل سالجاری میلادی نشر شد، برنامه‌های بازسازی در افغانستان، پروژه‌های کمک در امر مبارزه با مواد مخدر، اعمار خطوط تمدید انرژی برق، تشویق صنایع، بازسازی سیستم‌های بانکی و حقوقی، عصری ساختن زراعت و سایر پروژه‌ها را شامل بوده‌است.

به گفته جان سوپکو، ادارۀ سیگار زمانی ایجاد شد که نصف پول‌های امریکا در افغانستان مصرف شده بود، اما در دو سال گذشته ادارۀ وی کارهای را هم انجام داده‌است.

جان سوپکو با یادآوری از این اقدامات گفته است، قرارداد‌ها با ۱۰۷ شرکت و کسانی لغو شده‌است که کار های شان ناقص بوده و ۹۵۰ میلیون دالر از جمله پول‌های ضایع شده و از درک جریمه‌ها دوباره اعاده شده‌است.

از جمله ۱۱۳ میلیارد دالر کمک امریکا به افغانستان، ۶۰ درصد آن برای آموزش نیروهای امنیتی و دفاعی مصرف شده‌است.

جان سوپکو می‌گوید، در مورد موثریت این برنامه هم پرسش‌های زیاد وجود دارد و اگر وضعیت به همین شکل ادامه یابد، ارایه خدمات به مردم افغانستان و توانمندی حکومت رئیس جمهور غنی با تهدید مواجه خواهد شد.

جان سوپکو گفته است، اگر وضعیت در افغانستان همینطور رو به وخامت برود، حتی در محلاتی که با تدبیر مساعدت شده‌است، این کمک‌ها با خطر مواجه خواهند شد.

قبلاً جیمز دابینز نماینده خاص ایالت متحدۀ امریکا برای افغانستان و پاکستان گفته بود، گرچه در عرصۀ مساعدت‌های بشری دستآوردهای وجود دارد، ولی با وصف میلیاردها دالر مصرف، هدف در افغانستان بدست نیامده است.

XS
SM
MD
LG