لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۸

من پریت هورا: هند در برابر چالش‌ها در کنار افغانستان می‌ایستد


سفیر هند در کابل می‌گوید که کشورش دوستی پایدار با افغانستان داشته و در برابر چالش‌ها در کنار افغان ها می‌ایستد.

من پریت هورا سفیر هند در افغانستان باور دارد که افغانستان هر گامی که برای پیشرفت های اقتصادی، امنیتی و صلح برمی‌دارد با چالش‌ها روبه رو خواهد بود.

اما وی تأکید می‌ورزد که دهلی نو افغانستان را در پایان بخشیدن این چالش ها، تنها نخواهد گذاشت.

آقای هورا روز یکشنبه هنگام اخذ ستایش نامه از بهر همکاری های هند در راستای امنیتی و اقتصادی از سوی مشرانو جرگه افغانستان، این سخنان را مطرح کرد:

دهلی نو افغانستان را در پایان بخشیدن این چالش ها، تنها نخواهد گذاشت.
دهلی نو افغانستان را در پایان بخشیدن این چالش ها، تنها نخواهد گذاشت.

"سفر انکشافی برای اکثر کشورها طولانی است. افغانستان نیز این سفر را آغاز کرده است، ما در هر گام با افغانستان خواهیم بود. ممکن شما در سفر پیشرفت های اقتصادی، امنیتی، صلح و ساخت زیر بناها، با چالش هایی روبه رو شوید؛ اما ما در کنار شما هستیم و بگونه مشترک با این چالش‌های دشمن مبارزه خواهیم کرد."

پس از سقوط رژیم طالبان هند یکی از هم پیمانان ستراتیژیک افغانستان بوده است و در سالهای اخیر این کشور بیشتر کمک هایش را در بخش های اقتصادی، ساخت جاده ها، فراهم سازی آموزش، صحت و تجهیز نیروهای امنیتی افغان متمرکز ساخته است.

واگذاری چهار فروند هیلیکوپتر نظامی، اعمار ساختمان جدید شورای ملی و ساخت بند سلما را می‌شود از کمک های مهم این کشور با افغانستان شمرد.

به تازه‌گی نریندرا مودی صدراعظم هند در سخنرانی اش در کانگرس امریکا تأکید کرده که افغانستان با ثبات و صلح آمیز از اهداف مشترک هند و امریکا است و کشورش افغانستان را در راستای بازسازی و یک کشور مرفه یاری می‌رساند.

با این همه مشرانو جرگه کمک های هند را با افغانستان می‌ستاید و از این کشور می‌خواهد تا کابل را در عملی شدن پروژه های بزرگ یاری رساند.

مشرانو جرگه از هند می‌خواهد تا کابل را در عملی شدن پروژه های بزرگ یاری رساند.
مشرانو جرگه از هند می‌خواهد تا کابل را در عملی شدن پروژه های بزرگ یاری رساند.

فضل الهادی مسلمیار رئیس این جرگه:

"شما اینجا از بهر دوستی هند و افغانستان حضور دارید، و ما از همکاری های شما سپاسگزار هستیم. به سلسله همکاری شما، می‌خواهم پیشنهاد کنم، اگر بالای دریای کنر یک بند ایجاد گردد و روی این چنین پروژه کار شود، افغانستان توانایی پیدا می‌کند تا به کشورهای نیازمند، نیز برق دهد."

من پریت هورا سفیر هند در کابل، در حالی از چالش ها در برابر افغانستان سخن می‌زند و از ادامه همکاری های کشورش در راستای تأمین امنیت و صلح با کابل تعهد می‌بندد که این روزها شماری از بخش های افغانستان شاهد نا امنی های زیادی بوده است.

از گرو گان گیری تا حمله های مرگبار طالبان و دیگر گروه های مسلح مخالف که آقای هورا نیز آن را دردناک می‌داند.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG