لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۷

منبع: اسناد در مورد تجاوز پاکستان را به سازمان ملل می‌سپاریم


یک منبع معتبر حکومت افغانستان که نخواست اسم‌اش ذکر گردد به شمول رادیو آزادی به برخی رسانه‌ها گفت، در نتیجه درگیری میان نیروهای افغان و پاکستانی در تورخم،۲۱ سرباز پاکستانی کشته و ۲۳ تن دیگر زخم برداشته اند.

به اساس معلومات این منبع حمله نخست از سوی نیروهای پاکستانی صورت گرفته و نیروهای افغان تنها از خاک‌شان دفاع کرده‌اند.

این منبع حکومت افغانستان افزود که اسناد مستند در مورد تجاوز آشکار پاکستان را به سازمان ملل می‌سپارند.

محمد ایوب حسین خیل رئیس ارکان نیرو‌های سرحدی در شرق افغانستان به رادیو آزادی گفت که شب گذشته درگیری میان نیروهای افغان و پاکستانی پس از آن آغاز شد که نیروهای پاکستانی بدون هماهنگی با حکومت افغانستان می‌خواستند در دروازه تورخم بار دیگر به اعمار تأسیسات اقدام کنند.

به گفته وی، پس از آن که نیرو‌های افغان مانع این کار نظامیان پاکستانی شدند، آنها بالای قوای افغان با سلاح سبک و سنگین حمله کردند.

مردم افغانستان دفاع از منافع ملی کشورشان را مسئولیت خود می‌دانند.
مردم افغانستان دفاع از منافع ملی کشورشان را مسئولیت خود می‌دانند.

رئیس اجرائیه افغانستان می‌گوید که نظامیان پاکستانی در تلاش ایجاد تأسیسات در نقطه صفری خلاف فیصله‌های قبلی پذیرفته شده میان افغانستان و پاکستان بودند که نیروهای سرحدی افغان مانع آنان شدند.

عبدالله عبدالله روز دوشنبه در آغاز نشست شورای وزیران گفت با آنکه افغانستان خواستار روابط خوب با کشورهای همسایه است اما افزود که مردم این کشور دفاع از منافع ملی کشورشان را مسئولیت خود می‌دانند.

وی گفت:

"متأسفانه روز گذشته طرف پاکستان خواستند تا تأسیسات ایجاد کنند در نزدیکی نقطه خط و نیروهای امنیتی افغان از منافع کشور بخوبی و قهرمانی دفاع کردند به روح شهید ما دعا می‌کنیم و به مجروحین استدعای شفا داریم."

از سوی هم ولسی جرگه افغانستان انتقاد کرده می‌گوید که حکومت در مورد رویداد تورخم بی‌توجهی می‌کند.

حکومت موقف‌اش را در زمینه تجاوز پاکستان در خاک افغانستان واضح سازد.
حکومت موقف‌اش را در زمینه تجاوز پاکستان در خاک افغانستان واضح سازد.

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس این جرگه در نشست روز دوشنبه ولسی جرگه از حکومت خواست تا موقف‌اش را در زمینه تجاوز پاکستان در خاک این کشور واضح سازد.

وی افزود:

"در مورد تجاوز پاکستان که در سرحدات ما دروازه جور می‌کند متأسف هستیم که حکومت ما در این مورد سکوت اختیار کرده‌است ما حکومت را مخاطب می‌سازیم که در این راستا موقف‌اش را اعلام کند و شورای ملی در خدمت و در کنار‌ شان است."

به اساس آمار رسمی که بدست آمده‌است در نتیجه درگیری میان نیروهای افغان و پاکستانی در تورخم تا کنون یک نیروی سرحدی افغان کشته و پنچ تن دیگر ‌شان زخم برداشته اند.

به اساس معلومات مقامات امنیتی افغان، در درگیری تورخم بر علاوه توپ و هاوان، از اسلحه سنگین نیز استفاده شده و در حدود شش صد نیروی امنیتی افغان نیز سهم داشته اند.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG