لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۵

پدر عمر متین خود را رئیس جمهور انتصابی افغانستان اعلان کرده بود


صدیق متین پدر عمر متین
صدیق متین پدر عمر متین

صدیق متین پدر عمر متین ۲۹ ساله در تازه‌ترین پیام خود گفته‎است که پسرش نباید دست به کشتار گروهی می‎زد چون به گفتۀ او "خود خداوند جزای همجنس گرایان را می‎دهد."

متین در ایالت فلوریدای امریکا زندگی می‎کند.

پسرش روز یکشنبه با یورش بر یک کلوپ شبانۀ همجنس گرایان در شهر اورلاندوی همین ایالت، دست کم پنجاه تن را کشت، رویدادی که مرگبارترین اقدام تروریستی فردی در تاریخ معاصر امریکا خوانده شده‎است.

پدرش در پیام ویدیویی که روی صفحۀ فیسبوکش گذاشته می‎گوید که ازین رویداد غمگین شده ولی علاوه می‎کند که پسرش آدم خوب و تحصیل کرده‎ای بود.

صدیق متین: پسرم عمر متین آدم خوب و تحصیل کرده‌ای بود.
صدیق متین: پسرم عمر متین آدم خوب و تحصیل کرده‌ای بود.

آقای متین می‌گوید:

"من نمی‌فهمم که چی باعث شد و خبر ندارم و من نفهمیدم که در دل خود عقده دارد. رفته در کلب همجنس گرایان مردان و پنجاه نفر‌شان را با تفنگ زده. من بسیار جگرخون هستم و این را به مردم امریکا هم اعلان کردم که چرا درین ماه مبارک رمضان این کار را کرده."

اما، پیش ازین آقای متین در گفتگو با رسانه‌ها گفته‌است که پسرش عمر متین از بوسیدن دو مرد همجنسگرا در شهر میامی فلوریدا آن هم در برابر چشمان همسر و پسرش بسیار خشمگین شده بود.

ستاره یوسفی همسر سابق عمر متین او را یک شخص دچار مشکل روانی خوانده و در یک ویدیو گفته که او را گاه گاهی مورد آزار فزیکی قرار می‌داد.

خانم یوسفی می‌گوید:

"چند ماه پس از ازدواج ما، من متوجه بی‌ثباتی او شدم و دیدم که او دچار افسردگی دو قطبی است و بی دلیل خشمگین می‌شود. همان بود که نگران مصونیت خود شدم و سپس، پس از چند ماه او شروع کرد به آزار جسمی من و اغلب چنین می‌کرد و نمی‌گذاشت با خانواده‌ام صحبت کنم و مرا به گروگان گرفته بود. با وجود این همه، من سعی می‌کردم مثبت بیاندیشم. اما، خانواده‌ام بسیار نگران بودند و تصمیم گرفتند مرا از آن وضعیت نجات دهند."

یوسفی: عمر متین یک شخص دچار مشکل روانی بود.
یوسفی: عمر متین یک شخص دچار مشکل روانی بود.

صدیق متین درین پیام ویدیویی می‌گوید که پسرش در یک شرکت کار می‌کرد که برایش یک تفنگچه داده بود.

شماری از رسانه‌ها روز یکشنبه گزارش دادند که عمر متین برای شرکت امنیتی «جی۴اس» که یک شرکت امنیتی جهانی و قرادادی است به عنوان محافظ امنیتی کار می‎کرد.

به گزارش رویترز، یک سخنگوی این شرکت امنیتی هم این را تأیید کرده‎است.

عمر متین در نیویارک تولد شده بود.

پدر و مادرش، اما، متولد افغانستان اند.

به گزارش واشنگتن پست، مقام‌های افغان اکنون در مورد پیشینۀ خانوادگی او تحقیق می‎کنند.

هنوز به درستی روشن نیست که صدیق متین چی وقت افغانستان را به مقصد امریکا ترک کرده‎است.

اما، آن چی معلوم است این است که صدیق متین مجری یک برنامۀ تلویزیونی به نام جرگۀ دیورند در تلویزیون خصوصی پیام افغان بود که از طریق ماهواره از کالفورنیای امریکا پخش می‎شود.

خبرگزاری رویترز می‎گوید، او برای سه سال این برنامه را پیش می‎برد.

عمر خطاب مالک این تلویزیون به رویترز گفته‎است که صدیق متین گاه گاهی برای اجرای برنامۀ در کانال تلویزیونی به کالفورنیا می‎آمد او برای ضبط برنامه‎هایش پول می‎پرداخت.

برنامه جرگه دیورند قسماً بر خط مورد مناقشۀ دیورند متمرکز بود، خط مرزی که از سوی حاکمان بریتانیایی وقت شبه قارۀ هند میان افغانستان و پاکستان کشیده شده بوده‎است.

صدیق متین در برنامه‌ها در مورد دیدگاه افغانستان بزرگ تاریخی صحبت می‎کرد و دیدگاه‌های ضد پاکستانی به خصوص ضد اردو و ادارۀ استخبارات نظامی این کشور آی،اس،آی ارائه می‎کرد.

چندی قبل او با یک اعلان خود بسیاری از افغان‌ها را متعجب ساخت.

صدیق متین: پسرم آدم خوب و تحصیل کرده‎ای بود
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:06 0:00

او در پیام ویدیویی در صفحۀ فیسبوک خود با انتقاد شدید از رهبران فعلی حکومت افغانستان، خودش را رئیس جمهور انتصابی افغانستان اعلان کرد.

در هنگام این اعلان او با دریشی و نکتایی در پیام ویدیوی‌اش ظاهر شده بود.

اما، در چند پیام ویدیویی‌اش با لباس نظامی هم ظاهر شده‎است.

به گونۀ مثال در پیام ویدیویی او که یک روز پیش از حملۀ پسرش بر همجنس گرایان در فیسبوکش پخش شده، آقای متین با لحن تحقیرآمیز و تمسخر گونه‌ای از مردم به گفتۀ خودش انقلابی می‎خواهد که شماری از رجال و چهره‌های برجستۀ سیاسی افغانستان را زندانی کنند.

XS
SM
MD
LG