لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۹

اختلافات سیاسی به بهانه اصلاحات، انتخابات را زمانگیر ساخته‌است


کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان می‌گوید که برای برگزاری انتخابات شفاف و سالم باید روی اصلاح سیستم تأکید شود نه روی تغییر چهره ها.

این کمیسیون می‎گوید که حکومت و برخی نهاد ها اصلاح سیستم انتخاباتی را تنها در تبدیلی کمیشنران کمیسیون‎های انتخاباتی جستجو می‎کنند.

نادر محسنی سخنگوی این کمیسیون روز سه شنبه طی نشستی در کابل با تأکید بر اینکه اختلافات سیاسی به بهانه اصلاحات، انتخابات در افغانستان را زمانگیر ساخته است، گفت که تمامی تلاش‎های حکومت زیر نام اصلاح نظام انتخاباتی، سیاسی، غیر معیاری و غیر قانونی بوده‎است.

وی با اظهار اینکه حکومت باید روی اصلاح سیستم و ایجاد میکانیزم‎های خاص کار کند

گفت:

"اگر فرشته‌ها را هم بیاورید مسایل را که عرض کردم اگر اصلاح نشود نمی‌توانند انتخابات سالمی را در افغانستان برگزار کنند تغییر در چهره‌های کمیسیون‌های انتخاباتی صرفاً به منظور این صورت می‌گیرد که اذهان عامه را مغشوش سازد."

محسنی: فرشته‌ها هم بدون اصلاحات نمی‌توانند انتخابات سالمی در افغانستان برگزار کنند.
محسنی: فرشته‌ها هم بدون اصلاحات نمی‌توانند انتخابات سالمی در افغانستان برگزار کنند.

آقای محسنی گفت که حکومت افغانستان برای برگزاری انتخابات شفاف باید روی استفاده از تکنالوژی جدید، لیست رأی دهنده‌گان، توزیع کارت‎های جدید و یا تذکره‎های الکترونیکی، امنیت و برخی مسایل دیگر کار کند.

این درحالیست که ولسی جرگه افغانستان دو بار فرمان تقنینی رئیس جمهور در خصوص اصلاح نظام انتخاباتی را به دلیل اینکه در تضاد با قانون اساسی کشور قراردارد، رد کرد.

اعضای این جرگه می‎گویند که رهبران حکومت وحدت ملی با تصویب این فرمان می‎خواستند تا کمیسیون‎های انتخابات را سیاسی کرده و به جای کمیشنران موجود افراد وفادار خود شان را جابجا کنند.

اما ریاست جمهوری افغانستان رد فرمان تقنینی رئیس جمهور را یک عقب گرد در راستای اصلاحات انتخاباتی می‌خواند.

هارون چخانسوری سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به روز دوشنبه در یک نشست خبری در کابل گفت که حکومت مصمم است تا در مشوره با نهادهای حقوقی، شورای ملی و جامعه مدنی روی گزینه بعدی برای آوردن اصلاحات انتخاباتی بحث کند.

چخانسوری: حکومت برای آوردن اصلاحات انتخاباتی مصمم است روی گزینه بعدی بحث کند.
چخانسوری: حکومت برای آوردن اصلاحات انتخاباتی مصمم است روی گزینه بعدی بحث کند.

در این‌حال نهاد های ناظر انتخابات در افغانستان می‌گویند که سیستم انتخاباتی از سوی حکومت و کمیسیون‌های انتخاباتی به گروگان گرفته شده و هیچ کاری برای اصلاح آن صورت نگرفته‌است.

یوسف رشید رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان می‎گوید که برای اصلاح نظام انتخاباتی نه حکومت و نه هم کمیسیون‎های انتخاباتی گام مؤثری را برداشته‎است.

آقای رشید می‌گوید:

"متأسفانه پروسه انتخابات از روند عادی خود خارج شده‎است امروز روند انتخابات در گرو نهاد های مختلف سیاسی حکومت قرار گرفته و و هر نهاد از آن استفاده‎های خود را می‎کند."

آقای رشید گفت که کمیشنران کمیسیون‎های انتخاباتی باید مشکلات مربوط به انتخابات و قضاوت در مورد انتخابات گذشته را بگونه درست با مردم در میان می‎گذاشتند.

رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان می‎گوید اگر حکومت برای اصلاح نظام انتخابات روی تغییرات همه جانبه کار نکند تلاش‎های نمادین در این زمینه نتیجه نمی‎دهد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG