لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۶

زمینه کار برای ۷۶ هزار تن در ۵ ولایت فراهم می‌شود


وزارت احیا و انکشاف دهات افغانستان می‌گوید با عملی شدن یک هزارو پنجصد پروژه انکشافی در پنج ولایت،۷۶ هزار تن به کار و اشتغال دسترسی پیدا می‌کنند.

این پروژه‌ها که هزینه آن به ۶۹۵.۶ میلیون افغانی می‌رسد و از سوی ایتالیا پرداخت می‌شود، شامل مرحله دوم برنامه کاریابی حکومت وحدت ملی است.

اکبر رستمی سخنگوی وزارت انکشاف و دهات روز چهارشنبه در نشست مشترک با سخنگویان وزارت فواید عامه و شهرسازی در کابل گفت مرحله دوم برنامه کاریابی حکومت در۳۱۶۴ قریه ولایت های هرات، فرا، غور، بادغیس و بامیان عملی می‌گردد.

وی گفت:
"با تکمیل این پروژه‌ها در چند ماه آینده تنها در ولایات کشور برای بیش از ۷۶ هزار تن از باشندگان ما زمینه کار فراهم می‌گردد. برای اینکه میزان بیکاری در کشور کاهش یابد، در این قسمت تعهدات کشورهای کمک کننده و جامعه جهانی وجود دارد و در چند ماه آینده مرحله سوم این برنامه نیز آغاز می‌گردد که سی و چهار ولایت را زیر پوشش قرار خواهد داد."

به گفته وی در نظر است که در پنج ماه آینده این برنامه در همه ولایات کشور نیز عملی گردد.

هدف این برنامه، فراهم سازی زمینه کار و ساخت زیربناها گفته شده‌است.

حکومت وحدت ملی هفت ماه پیش، برنامه ملی کاریابی را اعلام کرد که بر اساس آن، وزارت‌های سکتوری برنامه‌ های شان را برای اشتغال زایی طرح ریزی کردند.

وزارت احیا و انکشاف دهات که یکی از این وزارت‌ها بوده‌است، می‌گوید که در مرحله نخست ۴۰۰۰ پروژه انکشافی را در دوازده ولایت کشور عملی ساخته است و برای بیش از ۲۳۵ هزار تن زمینه کار فراهم شده‌است.

رئیس جمهور غنی هفته گذشته گفته است شرکت‌های خصوصی که نتوانند پروژه‌های انکشافی را در زمان معین آن به پایان برسانند، جریمه خواهند شد.

این اقدام رئیس جمهور با استقبال اعضای ولسی جرگه همراه شده‌است.

اما مهدی روحانی سخنگوی وزارت فواید عامه با آنکه از تلاش‌ها برای عملی سازی پروژه‌های زیربنایی سخن می‌زند؛ نا امنی‌ها را در شماری از ولایات کشور یک چالش جدی در برابر این پروژه میداند.

وی گفت:
"بد بختانه برخی از شرکت‌ها بخاطر تطبیق پروژه‌های ما حاضر به آفرگشایی نشدند که ممکن یکی از علت‌های آن چالش امنیتی باشد که ما نتوانستیم برخی پروژه‌های ما را عملی سازیم."

در حالیکه نبود امنیت در عملی سازی پروژه‌های انکشافی از سوی این وزارت‌ها در ولایات کشور چالش بزرگ خوانده شده است؛ اما با این همه نگرانی ها، وزارت داخله افغانستان می‌گوید تأمین امنیت پروژه‌های انکشافی و زیربنایی مسئولیت این وزارت است و نیروهای امنیتی در این راستا از هیچ تلاش دریغ نمی‌کنند.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG