لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۷

کرزی: قبل از ختم سالجاری مذاکرات صلح از سرگرفته خواهد شد


حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت خارجه افغانستان
حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت خارجه افغانستان

معین سیاسی وزارت خارجه افغانستان می‌گوید، امیدوار است که قبل از پایان سال جاری مذاکرات صلح با طالبان از سرگرفته شود.

حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت خارجه افغانستان که در حال بازدید از مسکو است به خبرنگاران گفته در حالیکه طبان رهبر جدید شانرا تعیین کرده‌اند، فرصت‌های برای از سرگیری مذاکرات صلح مساعد است و نیاز است تا از تمامی فرصت‌ها و همۀ گزینه ها برای آن استفاده شود.

بر اساس گزارش خبرگزاری انترفاکس روسیه، حکمت خلیل کرزی این موضوع را در پاسخ به این پرسش که آیا گفتگوهای صلح میان حکومت افغانستان و طالبان از سرگرفته خواهد شد، بیان کرده‌است.

گفتگوهای صلح برای نخسین بار میان حکومت افغانستان و طالبان مسلح در ماه جولای سال گذشته آغاز شد اما این گفتگو ها به دلیل نشر خبر مرگ ملا عمر مؤسس این گروه با تأخیر مواجه شد.

در همین حال شورای عالی صلح افغانستان بیانات معین سیاسی وزارت خارجه کشور در مورد از سرگیری مذاکرات صلح را خوشبینانه خوانده و گفته است که از آن استقبال می‌کند.

عطا الرحمن سلیم معاون شورای عالی صلح افغانستان
عطا الرحمن سلیم معاون شورای عالی صلح افغانستان

عطا الرحمن سلیم معاون شورای عالی صلح در صحبت با رادیو آزادی گفت، وزارت خارجه افغانستان از مجرای دیپلوماتیک با کشورهای دخیل در روند صلح کشور در تماس است و تلاش‌ها برای ازسرگیری مذاکرات صلح دوام دارد.

آقای سلیم همچنان افزود که شورای عالی صلح افغانستان نیز در سلسله همین تلاش‌ها با برخی از حلقات طالبان در تماس است.

وی گفت:

"پس از تحول در رهبری طالبان، رابطه مستقیم با رهبران این گروه نداریم اما در سطح پایین با برخی از حلقات طالبان در تماس استیم. وزارت خارجه افغانستان در این راستا با کشور های که در نشست چهار جانبه سهم دارند در تماس است تا این کشور ها تعهدات و مسئولیت های شانرا اداء کنند و طالبان را وادار و یا حاضر به نشستن در میز مذاکرات نمایند."

برای از سرگیری مذاکرات صلح با طالبان نشست‌های چهار جانبه میان نماینده‌های افغانستان، پاکستان، امریکا و چین دایر شده‌است.

تا کنون پنج بار نماینده‌های چهار کشور دور هم نشسته اند، پاکستان که یکی از اعضای نشست چهار جانبه صلح افغانستان است، تعهد کرده تا طالبان را آماده سازد تا به میز مذاکرات حاضر شوند. تعهد که تا کنون عملی نشده‌است.

در همین حال، نفیس زکریا سخنگوی وزارت خارجه پاکستان امروز در یک کنفرانس خبری گفت، کشورش به حمایت از روند صلح افغانستان به رهبری افغانها متعهد است.

نفیس زکریا افزود:

"از همۀ تلاش‌ها جهت صلح در افغانستان استقبال می‌شوند. پاکستان بسیار خرسند است که تمامی تلاش‌ها برای ضمانت صلح و آشتی در افغانستان را حمایت می‌کند. اساساً ما به روند صلح افغانستان به رهبری افغانها متعهد استیم."

پیش از این رئیس جمهور افغانستان گفت که از پاکستان توقع ندارد تا طالبان مسلح را به میز مذاکرات بکشاند بلکه علیه رهبران این گروه که در پاکستان بود و باش دارند باید اقدام نظامی کند.

اما مقامات پاکستانی می‌گویند، اقدام نظامی علیه طالبان روند صلح افغانستان را متضرر خواهد ساخت.

پس از آنکه ملا اختر محمد منصور رهبر پیشین طالبان از سوی طیاره بی‌پیلوت امریکایی در ایالت بلوچستان پاکستان کشته شد، ملا هبت الله آخندزاده رهبر جدید طالبان در مورد ازسرگیری مذاکرات صلح با حکومت افغانستان چیزی نگفته است.

XS
SM
MD
LG