لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۰

فخری: متخلفین قرارداد های وزارت دفاع باید مجازات شوند


سید حسین فخری رئیس اداره عالی مبارزه با فساد اداری
سید حسین فخری رئیس اداره عالی مبارزه با فساد اداری

اداره عالی مبارزه با فساد اداری می‌گوید حکومت افغانستان از فساد در قراردادهای لوژستیک وزارت دفاع پرده برداشت، اما نتایج نهایی بررسی‌ها در خصوص این قضیه را که یکسال از آن می‌گذرد، تاهنوز با مردم شریک نساخته است.

سید حسین فخری رئیس این اداره روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که حکومت افغانستان باید دوسیه‌های فساد را بگونه کامل تعقیب نموده و آن را ناتمام نگذارد.

وی گفت:

" پیشنهاد ما اینست که متخلفین و افراد مسئول در همین قراردادها باید مورد پیگرد عدلی قرار بگیرند و بخاطر آگاهی ما و بخصوص مردم باید اجراآت بعدی در گزارش فساد در قراردادهای وزارت دفاع با مردم شریک ساخته شود."

حکومت افغانستان سال گذشته از فساد گسترده در قرارداد های وزارت دفاع افغانستان خبر داد و سپس بخاطر بررسی آن یک هیئت را به ریاست حمیدالله فاروقی گماشت.

هیئت بررسی کننده قراردادهای لوژستیک وزارت دفاع افغانستان گفت، در گزارش، آنانیکه در قراردادی های لوژستیکی وزارت دفاع قوانین را نقض کرده و در فساد اداری دست داشتند، معرفی شده‌اند.

این هیئت در آن زمان افزود که تنها در دو قرارداد وزارت دفاع دو نیم صد میلیون دالر اختلاس صورت گرفته است.

حمید الله فاروقی
حمید الله فاروقی

حمید الله فاروقی رئیس هئیت بررسی کننده این قرارداد ها سال گذشته گفته بود این گزارش ۴۰۰ صفحه‌یی را رئیس جمهور مطالعه و بعد با مردم و رسانه ها شریک ساخته خواهد شد.

تلاش نمودیم در مورد فیصله نهایی حکومت در خصوص قرارداد های لوژستیکی وزارت دفاع و نظر هئیت بررسی کننده، وزارت دفاع و ریاست جمهوری را داشته باشیم اما با وجود تماس‌های مکرر، آنان از تبصره در مورد خودداری کردند.

در این میان برخی اعضای ولسی جرگه می‌گویند که حکومت بخاطر مصروف ساختن مردم بخاطر بررسی دوسیه های فساد کمیسیون‌ها و هیئت ها را تعیین می‌کند اما نتایج آن معلوم نمی‌شود و نیمه تمام گذاشته می‌شود.

رمضان بشر دوست نماینده مردم در ولسی جرگه
رمضان بشر دوست نماینده مردم در ولسی جرگه

رمضان بشر دوست نماینده مردم در ولسی جرگه گفت:

" در طول پانزده سال کمیسیون و کمیته ها بخاطر بررسی دوسیه های فساد ایجاد شد، اما بجای اینکه فساد در کشور کم کند بلکه به تدریج بالا رفت دلیل اینست که تمام سیستم فعلی افغانستان متاسفانه در دست یک حلقه است و به این خاطر این بررسی ها نتیجه نمی‌دهد."

با روی کار آمدن حکومت وحدت ملی رئیس جمهور اشرف غنی تلاش‌های جدی را به هدف محو فساد آغاز کرد.

بررسی فساد در قرارداد های وزارت دفاع، قضیه کابل بانک و برخی دوسیه ها دیگر مثال این تلاش‌های وی خوانده می‌شود.

شکرالله مشکور یکی از فعالان در بخش مبارزه با فساد می‌گوید که بررسی بسیاری دوسیه های مهم فساد در کشور آغاز می‌شود اما نتیجه نهایی آن روشن نمی‌شود و این مسئله سبب شده‌است که مردم امید خود به نهادهای عدلی و قضایی کشور را از دست بدهند.

گزارش: فریبا واحدی

XS
SM
MD
LG