لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۴

UN: شمار پناهجویان و بی‎جاشده‎گان در جهان به ۶۵ میلیون رسیده‎است


فیلیپو گراندی، رئیس کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده‎گان
فیلیپو گراندی، رئیس کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده‎گان

سازمان ملل متحد می‎گوید که شمار پناهجویان و بی‎جاشده‎گان داخلی در سال گذشته در جهان به بیش از ۶۵ میلیون تن رسیده‎است.

جنگ، شکنجه و تحت تعقیب قرار گرفتن افراد در کشور های مانند افغانستان و سوریه سبب شده‎است تا تعداد پناهجویان و بی‎جاشده‎گان داخلی در سال گذشته در جهان به گونه بی‎سابقه بلند برود.

کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده‎گان امروز با ابراز این مطلب افزود که شمار پناهجویان و بی‎جاشده‎گان داخلی در ۲۰۱۵ در جهان به ۶۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تن رسیده‎است.

در سال ۲۰۱۴ هم، جهان شاهد شمار بی‎سابقه مهاجران پس از جنگ جهانی دوم بود و این رقم ۶۰ میلیون نفر اعلام شده بود.

فیلیپو گراندی، رئیس کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده‎گان یا « UNHCR» در مورد افزایش شمار مهاجران و بی‎جاشده‎گان داخلی بیشتر می‎گوید:

"متأسفانه رقم [بی‎جاشده‎گان داخلی و پناهجویان] در سال گذشته ۱۰ درصد بلند رفته‎است. حالا این رقم به ۶۵ میلیون نفر می‎رسد. دو سوم آنها بی‎جاشده‎گان داخلی هستند که دسترسی به آنها خیلی مشکل است. یک سوم آن‎ها پناهجویان هستند که ۹۰ درصد ایشان از کشور های با درآمد متوسط یا کشور های فقیر هستند، ۵۰ درصد پناهجویان را کودکان تشکیل می‎دهند، بنابرین هر یک ازین‎ها بخشی از معلومات بسیار ناراحت کننده‎ای است که نیاز داریم به آن رسیده‎گی کنیم."

گزارش «UNHCR»: تقریباً نیم بی‌جا شده‌گان داخلی و پناهجویان شهروندان افغانستان، سوریه و سومالیا اند.
گزارش «UNHCR»: تقریباً نیم بی‌جا شده‌گان داخلی و پناهجویان شهروندان افغانستان، سوریه و سومالیا اند.

بر اساس گزارش سالانۀ «UNHCR»، حدود نیم این بی‎جاشده‎گان داخلی و پناهجویان را شهروندان افغانستان، سوریه و سومالیا تشکیل می‎دهند.

به گفتۀ فیلیپو گراندی، در کشور های که جنگ جریان دارد، سال گذشته ۴۰ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از خانه‌های شان بی‌جا شده‌اند، ۲۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تن کشور های شان را ترک کرده‌اند و ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر دیگر درخواست پناهنده‌گی سیاسی داده‌اند.

گراندی به رهبران تمام کشور ها به شمول کشور های اروپایی هم پیشنهادی داشت.

پیشنهادش اینکه برای خاموش ساختن آتش جنگ در کشور های در حال جنگ تلاش بیشتر کنند، زیرا به گفتۀ وی بسیاری از مهاجران از ترس درگیری فرار کرده‌اند.

وی می‌افزاید:

"پیام پناهجویان و مهاجرانی که از دریای مدیترانه عبور می‌کنند و به سواحل اروپا می‌رسند، اینست که اگر شما مشکلات را حل نکنید، مشکلات دامن گیر شما خواهد شد. این یک پیام قوی است. یک پیام دردناک است و بخاطری دردناک است که مدت زیادی را دربر گرفته تا مردم در کشور های ثروتمند این را درک کنند و اما فکر می‌کنم این یک فراخوان برای عمل است."

آقای گراندی به صورت مشخص در مورد مهاجرین افغان نیز صحبت کرده‌است.
آقای گراندی به صورت مشخص در مورد مهاجرین افغان نیز صحبت کرده‌است.

آقای گراندی پیش از مسافرت به افغانستان، این سخنان را به مناسبت روز جهانی مهاجرت ابراز کرده‌است.

او به صورت مشخص در باره مهاجران افغان هم صحبت کرد.

به گفتۀ فیلیپو گراندی، روز بین‌المللی مهاجرت را بخاطری در افغانستان تجلیل می‌کند که مشکلات مهاجران افغان همیشه از سوی جهانیان نادیده گرفته شده و بار ها به فراموشی سپرده شده‌است.

او افزود به این مشکلات زمانی توجه شده که یک رویداد بزرگ در جهان در ارتباط به افغانستان مانند حملات یازده سپتمبر اتفاق افتاده‌است.

گراندی افزود که بی‌ثباتی در افغانستان دلیل اصلی موجودیت شمار زیادی از افغان‌ها در میان صدها هزار پناهجو در اروپاست.

مرتبط

XS
SM
MD
LG