لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۵

هیات افغانستان و پاکستان بر ایجاد یک میکانیزم توافق کردند


وزارت‌های امور خارجه افغانستان و پاکستان می‌گوید که هیات مؤظف شده دو کشور بر ایجاد میکانیزم جهت حل مشکلات موجود در امتداد خط دیورند در اسلام‎آباد توافق کردند.

وزارت خارجه افغانستان می‎گوید که معین سیاسی این وزارت در ملاقات با اعزاز احمد چودری معاون وزارت خارجه پاکستان اعتراض شدید این حکومت نسبت به حملات پیهم بی‎موجب توپخانه‎یی پاکستان بالای قریه جات افغانستان را ابراز نمود.

حکمت خلیل کرزی در رأس یک هیئت وزارت‎های امور داخله و دفاع و شورای امنیت ملی وارد آسلام‎آباد پایتخت پاکستان شد.

در اعلامیه‎های نشر شده وزارت‎های خارجه دو کشور آمده‎است که نتایج این نشست با رهبران دو کشور شریک شده و بیشتر در این مورد در حاشیه نشست سازمان همکاری‎های شانگ‎های در تاشکند میان مقامات دو کشور بحث خواهد شد.

در اعلامیه نشر شده وزارت خارجه افغانستان همچنان آمده‎است که حکمت خلیل کرزی سرکشی‎های پاکستان مبنی بر اعمار تأسیسات و پوسته‎های تلاشی در خاک افغانستان بخصوص در انگور هده، غلام خان و کوه خواجه خضر را با طرف مقابل مطرح کرد.

بر اساس این اعلامیه طرفین بر ایجاد یک میکانیزم برای جلوگیری از وقوع همچون مسایل بحث کردند.

در عین‎حال وزارت خارجه پاکستان نیز با نشر خبرنامه نوشته‎است که هیات موظف شده افغان و پاکستان در اسلام‎آباد روی مسایل خط دیورند و تورخم گفتگو کردند.

طرفین تصمیم گرفتند تا نتیجه این نشست را با رهبران دو کشور شریک ساخته و در مورد در حاشیه نشست سازمان همکاری‎های شانگ‎های که قرار است تا سه روز آینده در تاشکند برگزار شود میان سرتاج عزیز مشاور صدراعظم پاکستان در روابط خارجی و وزیر امور خارجه افغانستان بیشتر بحث شود.

پیش از این سرتاج عزیز مشاور صدراعظم پاکستان در روابط خارجی در یک مصاحبه با بخش اردوی بی بی سی گفته‎است که کار اعمار دروازه در تورخم ادامه خواهد داشت و به گفته وی پاکستان در این خصوص نه کدام تفاهمنامه را با افغانستان نقض کرده و نه هم از کدام قانون بین‎المللی سرکشی کرده‎است.

اما وزارت امور خارجه افغانستان می‎گوید، در مورد اعمار تأسیسات در امتداد خط دیورند بر اساس اصول بین‎المللی میان حکومت افغانستان و پاکستان تفاهم صورت گرفته که نصب دروازه در تورخم در آن شامل نیست.

وزارت خارجه افغانستان: در تفاهم صورت گرفته شده با پاکستان نصب دروازه در تورخم شامل نیست.
وزارت خارجه افغانستان: در تفاهم صورت گرفته شده با پاکستان نصب دروازه در تورخم شامل نیست.

نیروهای پاکستانی هفته گذشته به اعمار دروازه در تورخم اقدام کردند که با عکس‎العمل تند نیروهای سرحدی افغان مواجه شدند، پس از سه روز درگیری وقفه‎یی به هر دو طرف تلفات وارد شده و راه تورخم برای پنج روز مسدود بود.

پاکستان پیش از آغاز کار بالای دروازه در تورخم از آغاز ماه جاری میلادی ورود افغان‎های بدون ویزه از این دروازه را ممنوع ساخت.

مردم افغانستان به این نظر اند که پاکستان با این کار می‎خواهد خط دیورند را رسماً به عنوان یک سرحد بالای افغان‎ها بقبولاند که افغانستان به پذیرفتن آن آماده نیست.

گزارش: تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG