لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۰

اسوشیتد پرس: پذیرش شرایط جدید حکمتیار ناممکن به نظر می‌رسد


گزارش‌ها می‌رسانند که حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار برای امضای توافقنامۀ صلح خواسته‌های جدید را مطرح ساخته که پذیرش آن برای حکومت افغانستان دشوار و ناممکن به نظر می‌رسد.

آژانس خبر رسانی اسوشیتد پرس این مطلب را از قول مقامات حکومت افغانستان که با حزب اسلامی مذاکره می‌کنند، گزارش داده‌‎است.

یکی از این مقامات به آژانس خبر رسانی اسوشیتد پرس گفته است، لغو کردن قرارداد امنیتی با امریکا، تعیین جدول زمانی برای بیرون رفتن عساکر خارجی از افغانستان و امضای این جدول از سوی دولت افغانستان و نه حکومت وحدت ملی کنونی، سه شرطی است که حزب اسلامی در میان گذاشته است.

عطاء الرحمن سلیم معاون شورای عالی صلح افغانستان گفت: جانبین چند هفته قبل به یک توافق مقدماتی دست یافتند و برای نهایی ساختن آن فقط به امضای گلبدین حکمتیار نیاز بود.

یک عضو هیئت مذاکره کنندۀ حزب اسلامی که نخواسته اسمش ذکر شود، گفته است که شرط‌های جدید در یک نامۀ که از جانب آقای حکمتیار توسط کریم امین نمایندۀ حزب اسلامی و حبیب الرحمن پسر حکمتیار به رئیس جمهور اشرف غنی در این اواخر آورده شد، درج شده بود.

اما عطاء الرحمن سلیم معاون شورای عالی صلح با اینکه می‌گوید که این نامه را ندیده است، گفته که آقای امین و حبیب الرحمن هفته گذشته دست خالی از کابل برگشتند.

ولی یک منبع ریاست جمهوری افغانستان به شرط آنکه نامش ذکر نشود این گزارش اسوشیتد پرس را بی‌بنیاد خوانده، گفته است که تفاهمنامۀ صلح با حزب اسلامی عنقریب امضا خواهد شد.

XS
SM
MD
LG