لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۸

مظاهره چیان: ملل متحد جلو تجاوز پاکستان بر خاک افغانستان را بگیرد


شماری از اعضای احزاب سیاسی، فعالان مدنی و مردم با راه اندازی مظاهره در شهر کابل از ملل متحد خواستند تا اداره استخباراتی پاکستان یا ISI را در لست سیاه این سازمان شامل سازد.

تعریف جنگ اعلام ناشده پاکستان در افغانستان، جلوگیری استفاده از نام اسلام در جنایات تروریستی، شامل ساختن شبکه استخباراتی پاکستان یا ISI در لست سیاه سازمان ملل و توقف کمک‌های جامعه جهانی به پاکستان خواست‌های عمده این مظاهره چیان را تشکل می‌داد.

اعضای احزاب سیاسی، فعالین مدنی و مردم روز چهارشنبه با راه اندازی مظاهره در شهر کابل از امریکا نیز خواستند تا با در نظر داشت تفاهمنامه امنیتی با این کشور در این جنگ از افغانستان حمایت کند.

مجیب لحاظ یک تن از این اعتراض کنندگان بخشی از قطعنامه را چنین به خوانش گرفت:

"حکومت پاکستان به شیوه‌های مختلف مداخله می‌کند و آنرا با الفاظ شدید تقبیح کرده و خواستار توقف آن هستیم، از جامعه جهانی می‌خواهیم تا این جنگ اعلام نا شده را تعریف کند، سازمان استخباراتی پاکستان که زیر چطر مقدسات اسلامی فعالیت می‌کند را در لست سیاه ملل متحد شامل سازد و باید که کمک‌های نظامی و اقتصادی شان به پاکستان را بند کند."

این اعتراض کنندگان می‌گویند که پاکستان نام‌های قهرمانان افغان مانند غزنوی، غوری و ابدالی را که بالای راکت‌های شان گذاشته اند، حذف کنند چون افغانها مردم صلح دوست و بشر دوست هستند.

قوماندانی امنیه کابل به رادیو آزادی گفت که در این تظاهرات حدود چهارصد فرد به شمول شماری از چهره‌های سیاسی کشور اشتراک کرده بودند.

این اعتراض ها در حالی صورت می‌‎گیرد که پس از درگیری اخیر میان نیروهای امنیتی افغان و پاکستان در تورخم به دلیل ایجاد تأسیسات نظامی هیئت موظف شده افغان در اسلام آباد بر ایجاد میکانیزم برای حل این معضل تصمیم گرفتند.

آنان همچنان گفتند که مقامات دو کشور بیشتر در این مورد در حاشیه نشست سازمان همکاری‌های شانگهای که قرار است روز پنجشنبه در تاشکند برگزار شود، بحث کنند.

اقدام پاکستان برای ساخت تأسیسات در امتداد خط دیورند پیش از این هم با عکس‌العمل‌های تند مردم افغانستان مواجه شده و باشندگان خوست، ننگرهار، هلمند و برخی ولایات دیگر پیش از این نیز تظاهرات و راه پیمایی ها را انجام داده‌اند.

در عین حال شماری از این مظاهره چیان می‌گویند که باشندگان هر دو طرف خط دیورند افغان هستند و هیچ قدرتی نمی‌تواند آنان را تقسیم کرده و بین شان تفرقه افگنی کند.

دو تن از مظاهره چیان در مورد چنین گفتند:

"ما از خاک خود دفاع کردیم و به اطمینان کامل انشا الله امیدوار هستیم که پاکستان و سرتاج عزیز و افراد دیگری که به همچون مسایل دست می‌زنند این آرمان را به گور خواهند برد."

"ما باید این گونه تظاهرات صلح آمیز خود را ادامه دهیم تا حد و حدود ما معلوم شود تا بتوانیم که از حریم خود دفاع کنیم."

مظاهره چیان خط فرضی دیورند را یک خط تحمیلی خوانده، حمایت شان را از نیروهای امنیتی افغان اعلام کردند و از جامعه جهانی و امریکا خواستند تا نیروهای امنیتی افغان را بیشتر تجهیز کند.

آنان از حکومت افغانستان خواستند تا داد و ستد تجارتی را با پاکستان کاهش داده و روی راه‌های بدیل تمرکز کند.

گزارش: تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG