لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۸

پوتین در میان موانع بر سر راه به چین می‌رود


قرار است ویلادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه آخر هفته به چین سفر کند.

به گزارش اسوشیتدپرس، پیشاپیش، مقام‌های هر دو کشور می‌گویند که این سفر به هدف تقویت روابط و همکاری استراتیژیک میان دو کشور کمونیست رقیب انجام می‌شود.

اسوشتیدپرس می‌گوید، با وصف همچشمی میان مسکو و پیکینگ، دو نکته از عوامل پیشبرندۀ همکاری میان روسیه و چین است: یکی، تمایل مشترک برای رویارویی با آن چه دو کشور تلاش امریکا برای تسلط جهانی می‌خوانند و دیگر هم روابط شخصی نیرومند میان پوتین و همتای چینی‌اش شی جن پینگ.

همین است که پوتین روز شنبه با شی می‌بینید.

اما، موانع بر سر راه موجودند هم در روابط با چین و هم با غرب.

به اساس گزارش، میزان تجارت میان روسیه و چین به گونۀ چشمگیر کاهش یافته و پروژه‌های بلند بالا هم تا اندازۀ زیاد روی کاغذ باقی مانده است.

به اساس گزارش، میزان تجارت میان مسکو و پکینگ از نزدیک به صد میلیارد دالر در سال به چیزی بیش از شصت میلیارد دالر در سال کاهش یافته و دلیلش هم عمدتاً کاهش نرخ ربل واحد پولی روسیه در برابر اسعار خارجی بوده‌است.

به تحلیل اسوشیدپرس، مسکو زیر بار تعزیرات غرب هم رفته است.

ایالات متحده امریکا و اتحادیۀ اروپا در پی الحاق شبه جزیرۀ کریمیا در مارچ سال ۲۰۱۴ بر مسکو تعزیرات وضع کردند.

در ادامۀ این گزارش اسوشیتدپرس آمده که این تعزیرات فلج کننده مسکو را از دسترسی به بازارهای جهانی و نیز تکنولوژی‌های عصری بی‌بهره ساخته است.

مسکو از اشتراک در نشست هشت کشور صنعتی جهان موسوم به جی هشت هم بی‌بهره گشته است.

اندک پس از وضع تعزیرات، پوتین در ماه می سال ۲۰۱۴ به چین رفت تا به تحلیل اسوشیتدپرس به غرب نشان دهد که روابط با چین می‌تواند یک بدیل نیرومند باشد.

در کنار امضای چندین توافق، پوتین در آن زمان، قرارداد بزرگ سی سالۀ گاز به ارزش ۴۰۰ میلیارد دالر را امضاء کرد.

چین هم وعده‌های بلند بالای داده بود، مثلاً این که برای ساخت یک راه آهن با سرعت بالا میان مسکو و شهر کازان چندین میلیارد دالر قرضه خواهد داد.

اما، نامشخص بودن وضعیت اقتصادی روسیه سرنوشت عملی شدن این پروژه‌های بزرگ را نیز با ابهام رو به رو کرده است.

XS
SM
MD
LG