لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۴

سرنوشت: وحشت داعشیان در ننگرهار


کشتن و اذیت برخی افراد از سوی داعش در ولایت ننگرهار و بحث‌ها درمورد پروسه صلح از مطالب و تبصره های مهم روزنامه های چاپ امروز کابل است.

سرنوشت

وحشت داعشیان در ننگرهار، روزنامه سرنوشت سرمقاله اش را زیر همین عنوان است.

سرمقاله نویس گفته است که قتل، زخمی ساختن و گروگان گیری شماری از افراد ملکی در ولسوالی کوت ولایت ننگرهار وحشت است و حکومت برای جلوگیری از آن اقدام لازم نکرده است.

سرمقاله نویس نوشته که مقامات امنیتی افغان همواره ادعا می‌کردند که کمر داعش را در ننگرهار شکسته اند اما داعش پس از وقفه یی بار دیگر در این ولایت فعالیت هایش را آغاز کرده است.

سرمقاله نویس می‌گوید که نیروهای امنیتی باید در ساحات که تهدیدات داعش محسوس است حضور دایمی داشته باشند.

آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی نوشته است که داعش در ننگرهار دست به جنایت زده و ۲۴ خانه را به آتش کشید.

در مطلبی در این باره آمده است که داعشیان در ولسوالی کوت ولایت ننگرهار سه زن و چهار کودک را کشته اند و شماری از افراد ملکی دیگر را زخمی ساخته اند.

نویسنده مطلب به عملیات جاری نیروهای امنیتی در ولسوالی کوت نیز اشاره کرده و گفته است که در این عملیات به افراد وابسته به گروه داعش نیز تلفات وارد شده است.

هیواد

روزنامه دولتی هیواد در سر مقاله اش به بحث‌های جاری درمورد صلح پرداخته و گفته است کشورهای منطقه در حاشیه نشست شانگهای بر موفقیت پروسه صلح در افغانستان تأکید کردند.

سرمقاله نویس می‌گوید که اگر تصامیم نشست سازمان شانگهای عملی گردد امنیت در افغانستان تأمین شده و تلاش‌های صلح نیز نتیجه خواهد داد.

سرخط

نشست شش جانبه، نسخه کهنه یا نقشه راه جدید، روزنامه سرخط در سر مقاله اش زیر این عنوان نوشته که ممکن ایران و هند نیز در گفتگوهای چهارجانبه افزوده شوند.

سرمقاله نویس به نقل از ریچارد اولسن نماینده خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان گفته است که ایران و هند نیز در گفتگوهای صلح افغانستان اشتراک کرده و نشست چهارجانبه به نشست شش جانبه مبدل می‌شود.

سرمقاله نویس می‌گوید که سهم‌گیری ایران و هند در پروسه صلح افغانستان مفید است.

اما سرمقاله نویس گفته است که پروسه صلح زمانی نتایج خوب در قبال خواهد داشت که کشورهای شامل در گفتگوهای صلح مانند امریکا، چین و ایران فشارها بر پاکستان را افزایش دهند و این کشور را وادار سازند تا مراکز مخالفان مسلح را در خاکش بسته کند.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG