لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۸

قایم: جوانب منطقوی و جهانی مبارزه با مواد مخدر را مشکل ساخته‌است


وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان می‌گوید، جوانب منطقوی و جهانی مواد مخدر، مبارزه در برابر این پدیده را با مشکل مواجه ساخته‌است.

بیست و ششم ماه جون مصادف است با روز جهانی مبارزه با مواد مخدر.

وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان می‌گوید، این پدیدۀ خطرناک افغانستان را نیز متضرر ساخته و مبارزه با آن هم به دلایل مختلف با مشکل مواجه شده‌است.

جاوید احمد قایم معین پالیسی و هماهنگی این وزارت به رادیو آزادی گفت، در کشت کوکنار و تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان مافیای بین‌المللی دست دارد و به گفته وی این مسئله مبارزه حکومت این کشور را در برابر این پدیده با مشکل روبرو ساخته‌است.

آقای قایم می‌گوید که با وجود این مشکلات میزان کشت کوکنار نسبت به سال‌های گذشته در افغانستان کاهش یافته اما وی در مورد ارقام دقیق ارائه نکرد.

آقای قایم می‌گوید:

"بدبختانه این مشکل تنها در سرحدات افغانستان نه بلکه این مشکل ابعاد منطقوی دارد، هرچند ما ارقام سال کنونی را نداریم اما ارقام سال گذشته نشان می‌دهد که کشت آن کاهش یافته، مشکلات زیاد است و حکومت را نیز با مشکل دچار ساخته‌است."

مسئولین این وزارت می‌گویند که مبارزه با مواد مخدر بدون همکاری مردم و جامعه جهانی ناممکن است.

حدود سه میلیون افغان، معتاد به مواد مخدر هستند.
حدود سه میلیون افغان، معتاد به مواد مخدر هستند.

بر اساس معلومات وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان در حال حاضر حدود سه میلیون افغان، معتاد به مواد مخدر هستند که یازده درصد نفوس افغانستان را تشکیل می‌دهد.

یک همه‌پرسی انجام شده از سوی اداره مبارزه با مواد مخدر امریکا نشان می‌دهد که در افغانستان ۳.۵ پنج میلیون افغان معتاد به مواد مخدر اند و این کشور تنها ظرفیت تداوی چهل هزار معتاد را در سال دارد.

به گفتۀ مقامات وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان در حال حاضر ۱۱۱ مرکز برای تداوی معتادین در این کشور موجود است اما وزارت صحت عامه پیش از این گفته بود که این مراکز برای تداوی معتادین بسنده نیست.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان نیز مواد مخدر را یک مشکل بزرگ ملی خوانده و گفته‎است که مبارزه با این پدیده نیز مسئولیت ملی، دینی و انسانی حکومت است.

آقای عبدالله در یک پیام ارسال شده به رسانه‎ها به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر گفته‎است که حکومت افغانستان در امر مبارزه با مواد مخدر از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.

عبدالله: مواد مخدر بخاطر نجات بشریت، یک تهدید است.
عبدالله: مواد مخدر بخاطر نجات بشریت، یک تهدید است.

آقای عبدالله می‌گوید:

"مسئولیت ملی، دینی و انسانی داریم تا در این راستا آنچه که در توان ما است دریغ نکنیم بخاطر نجات بشریت، یک تهدید است که همه بشر و سلامت آنرا با خطر مواجه ساخته و ما هم مسئولیت خود را داریم."

در این‌حال جنرال خدایداد وزیر پیشین مبارزه با مواد مخدر با آنکه جنگ و ناامنی را از بزرگترین مانع در برابر مبارزه با مواد مخدر عنوان می‌کند اما تا حدی حکومت را نیز در این راستا مقصر می‌داند.

آقای خدایداد روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت که حکومتداری ضعیف، مدیریت نادرست، دسترسی آسان به مواد مخدر، فقر و در کل عدم موجودیت پالیسی منظم در این زمینه از عوامل عمده بی‌نتجه ماندن مبارزه با این پدیده‌است.

خدایداد: امحا و کنترول مواد مخدر از توان جامعه جهانی و دولت افغانستان بیرون است.
خدایداد: امحا و کنترول مواد مخدر از توان جامعه جهانی و دولت افغانستان بیرون است.

آقای خدای می‌گوید:

"دولت افغانستان تا هنوز هم نتوانسته که علیه کشت کوکنار به شکل که لازم است مبارزه کند، این مبارزه چالشدار است همزمان با جنگ پیش می‌رود امحا و کنترول آن در شرایط کنونی از توان جامعه جهانی و دولت افغانستان بیرون است."

آقای خدایداد می‌گوید نیاز است تا در کنار مبارزه منظم و مؤثر حکومت افغانستان علیه مواد مخدر، جامعه جهانی و بخصوص کشورهای همسایه نیز در این زمینه همکاری صادقانه را انجام دهند.

به گفته آقای خدایداد تا زمانیکه در بازارهای بین‌المللی به مواد مخدر تقاضا وجود داشته باشد، جنگ در افغانستان ادامه یابد و در کشت، تولید و قاچاق آن گروهای مافیایی بزرگ دخیل باشند موفقیت در برابر این پدیده نا ممکن خواهد بود.

گزارش: تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG