لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۰

جرمنی: مذاکرات غیر رسمی بخاطر خروج بریتانیا انجام نمیشود


جدا شدن بریتانیا از اتحادیۀ اروپا باعث نگرانی‌های جدی شده است. جان کری وزیر خارجه ایالات متحدۀ امریکا روز دوشنبه قبل از آنکه برای گفتگو با وزیر خارجۀ بریتانیا عازم لندن شود، در بروکسل با یانس ستولتنبرگ سرمنشی پیمان ناتو و فدریکا موگرینی رئیس پالیسی خارجی اتحادیۀ اروپا ملاقات کرد و با برخی همتایان اروپایی اش گفتگو های فوق العاده‌ای را انجام داد.

قرار است رهبران جرمنی، فرانسه و ایتالیا نیز با هم ملاقات کنند.

جرمنی و فرانسه گفته اند که برای مهار ساختن این بحران با هم متحد اند.

سیفین سیبرت (Steffen Seibert) سخنگوی انگیلا مرکل صدراعظم جرمنی می‌گوید:

"یک نکته کاملاً واضح است، تا زمانیکه بریتانیا اطلاعیۀ رسمی نفرستاده باشد، هیچگونه مذاکرات غیر رسمی مقدماتی در زمینۀ شرایط جدا شدن این کشور از اتحادیۀ اروپا صورت نخواهد گرفت."

بر اساس قرارداد اتحادیۀ اروپا، صرف بریتانا می‌تواند خواستار تطبیق ماده ۵۰ این قرار داد شود و دیوید کامرون صدراعظم بریتانیا که بزودی از مقامش کنار خواهد رفت گفته است، ماه ها وقت خواهد گرفت تا بریتانیا خواستار تطبیق مادۀ ۵۰ قرارداد اتحادیه اروپا شود.

اما سیفین سیبرت (Steffen Seibert) سخنگوی صدراعظم جرمنی گفته است که "این تردید نمی‌تواند برای همیشه دوام کند."

این در حالیست که خارج شدن بریتانیا از اتحادیۀ اروپا باعث نگرانی‌های جدی در بازارهای بین‌المللی اسهام شده‌است.

ارزش پوند بریتانیایی به پایین ترین سطح آن در ۳۱ سال گذشته یعنی به ۱.۳۲ دالر امریکایی کاهش یافت و ارزش یورو نیز کاهش یافته است.

اما جورج ازبورن (George Osborne) وزیر مالیه بریتانیا اطمینان داده‌است که اقتصاد این کشور توانایی لازم را در برابر آزمون‌های موجود دارد.

جورج ازبورن روز دوشنبه در لندن گفت:

"اقتصاد ما توانایی آن را دارد که با آزمون‌های روبرو شود که در برابر کشور ما قرار دارد. بعد از همه پرسی پنجشنبه گذشته، حتمی است که اقتصاد بریتانیا با شرایط جدید که در آن قرار داریم، خود را عیار سازد."

اما شرکت ارزیابی اقتصادی "اس اند پی" گفته است، با موجودیت خطر آنکه لندن موقف اش را به حیث مرکز اقتصادی اروپا از دست دهد، اسهام بانک‌های اروپایی در دو روز گذشته خیلی کاهش یافته است و یک گروپ پیشتاز اقتصادی گفته است، ۲۰ درصد اعضای این گروپ پلان دارند تا سرمایه های شان را از بریتانیا خارج کنند.

XS
SM
MD
LG