لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۴

عکس العمل ها در مورد مشکلات مهاجرین افغان در پاکستان


روزنامه های چاپ امروز کابل در مطالب و تبصره های خود بیشتر در مورد مشکلات مهاجرین افغان در پاکستان، و عکس العمل ها در زمینه پرداخته اند.

سرخط

روزنامه سرخط در مطلبی نوشته است که رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان که در حال حاضر با حزب نیشنل عوامی در خیبر پشتوخواه حکومت مشترک را ایجاد کرده است تعهد نموده که اجازه نخواهد داد که افغان‌ها در خیبر پشتونخواه آزار و اذیت شوند.

در مطلب آمده که عمران خان در دیدار با عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در پاکستان گفته که با وزیر اعلی و پولیس خیبر پشتونخواه در تماس شده و به آنان رهنمایی های لازم را در زمینه برخورد درست با افغان‌ها خواهد کرد.

در ادامه مطلب آمده که سفیر افغانستان از عمران خان خواسته که نباید افغان‌ها در آن کشور قربانی روابط سیاسی افغانستان و پاکستان شوند.

هیواد

روزنامه دولتی هیواد در این باره در مطلبی نوشته که محمود خان اچکزی رهبر حزب ملی عوامی گفته که در خاک اش به هیچ کسی اجازه برخورد نادرست با افغان ها را نخواهد داد.

در مطلب به نقل از اچکزی آمده که اگر افغان‌ها در دیگر مناطق اذیت می‌شوند در منطقه پشتونخواه بروند و اچکزی گفته که آنان از هیچ افغانی کارت هویت نمی‌خواهند.

در ادامه مطلب آمده که محمود خان اچکزی این اظهارات را در مصاحبه با رادیو آشنا بیان داشته است.

نویسنده مطلب نوشته که خط دیورند و اخراج مهاجرین از موضوعاتی اند که نه تنها در افغانستان عکس العمل ها را برانگیخته است بلکه در آن سوی خط نیز به بزرگان پشتونخواه درد سر ایجاد کرده است.

سرنوشت

اما روزنامه سرنوشت در زمینه مطلبی را نشر کرده که در آن آمده است، حکومت مرکزی پاکستان فیصله کرده که افغانهای راجستر شده می‌توانند دو سال دیگر نیز در این کشور باقی بمانند.

در مطلب این روزنامه آمده که مقامات پاکستانی با آژانس خبری ای پی پی این کشور گفته که در پاکستان حدود یک و نیم میلیون افغان ثبت و راجستر می‌باشد و به همین تعداد از اداره دیتابیس و راجستر این کشور کارت نیز داده شده است.

در مطلب به نقل از منابع نوشته شده که مدت اعتبار این کارت ها تا پایان ماه جون سال ۲۰۱۶ به پایان می‌رسد اما به اساس توافقات تازۀ که صورت گرفته این افغان‌ها می‌توانند دو سال دیگر نیز در پاکستان باقی بمانند.

XS
SM
MD
LG