لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۷

نگرانی برخی سناتوران امریکایی در مورد وضعیت سیاسی بحرین


گروه از سناتوران هر دو حزب امریکا در یک نامه به وزیر خارجۀ این کشور گفته اند که بحران سیاسی بحرین امکان دارد به خشونت مبدل شود و ایران در آن مداخله کند که در نتیجه این کشور متحد امریکا در خلیج فارس ناتوان خواهد شد.

این سناتوران امریکایی در بارۀ سرکوب مخالفان سیاسی در بحرین و محدودیت های که حکومت این کشور بر آزادی بیان وضع کرده‌است، نگرانی عمیق خود را ابراز داشته اند.

این سناتوران از وزیر خارجه جان کری خواسته اند که به آنها بگوید که واشنگتن برای مجبور ساختن حکومت بحرین به اصلاحات و آشتی چه اقدامات را به راه می اندازد.

بحرین که اکثریت مردم آن شیعه مذهب اند و از سوی یک خاندان سنی رهبری می‌شود به نیروهای بحری امریکا جای داده‌است.

سناتوران امریکایی نوشته اند که حکومت بحرین در چند هفتۀ اخیر علیه مخالفان سیاسی مسالمت آمیز، مدافعین حقوق بشر و اعضای جامعه مدنی، یک سلسله اقدامات قابل نگرانی را انجام داده‌است.

آنها به وزیر خارجه جان کری نوشته اند اگر این اقدامات لغو نشوند، بحران سیاسی کنونی در بحرین گسترش خواهد یافت و این کشور متحد امریکا ناتوان خواهد شد.

این سناتوران امریکایی گفته اند که به طور مثال یک محکمۀ بحرین مدت حبس منشی عمومی حزب الوفاق شیعیان را دو برابر ساخته است. و نبیل رجب یک فعال سرشناس و رئیس مرکز حقوق بشر بحرین را به اتهام نشر اخبار نادرست بازداشت کرده‌است.

گزارش آژانس خبررسانی اسوشیتد پرس می‌افزاید.

پس از اینکه حکومت بحرین قیام بهار عرب در سال ۲۰۱۱ را به کمک عربستان سعودی و امارات متحد عربی سرکوب کرد این کشور شاهد یک سلسله نا آرامی ها، تظاهرات و حملات بر پولیس بوده‌است.

ولی در حالیکه هنگام تظاهرات بهار عرب، شیعیان و دیگران خواستار حقوق بیشتر بودند، تظاهرات کنونی بیشتر رنگ فرقه ای دارد.

یک نظامی ارشد ایران هشدار داده است که رژیم به گفته وی خون آشام بحرین سرنگون خواهد شد.

سناتوران امریکایی گفته اند اگر حکومت بحرین روش خود را تغییر ندهد خطر آنست که این کشور به جنگ و خشونت مواجه شود و ایران ازآن نفع خواهد برد.

آنها در نامۀ خود نوشته اند چون حکومت بحرین به شکایت های مشروع هموطنان خود توجه نکرده، ساختار اجتماعی این کشور آسیب دیده و عناصر اجنبی تشویق شده‌اند که از وضعیت به نفع خود استفاده کنند.

جان کربی سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا گفته است که از این نامه معلومات دارند ولی تا کنون آنرا بدست نیاورده‌اند.

آقای کربی گفت:

" وزیرخارجه جان کری به همتای بحرینی خود تأکید کرده‌است که اقدامات اخیر بحرین در برابر جامعۀ مدنی ناآرامی را دامن خواهد زد و عواقب وخیم نه تنها به بحرین بلکه به همۀ منطقه خواهد داشت."

XS
SM
MD
LG