لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۳

مهرداد: برخی مدیران مکاتب از وظایف شان سوء استفاده می‌کنند


وزارت معارف افغانستان، موجودیت فساد اداری در مکاتب را تائید کرده می‌گوید برای حل این مشکل تلاش می‌کند.

مجیب مهرداد سخنگوی این وزارت روز شنبه در نشست خبری در کابل گفت: ارزیابی های آنان نشان دهنده آنست که مدیران برخی از مکاتب در فساد اداری دست دارند و از وظایف شان سوء استفاده می‌کنند.

وی گفت:

"برنامه ارزیابی ما در مکاتب کابل جریان دارد بیش از پنجاه درصد مدیران مکاتب ارزیابی شده متأسفانه خبرهای خوشی در این رابطه نداشتیم، مدیران خوب تقدیر می‌شوند اما مدیران که ضعیف عمل می‌کنند و به فساد اداری متهم اند بست‌های شان به اعلان داده می‌شود تا افراد صادق بجای آنان گماشته شود."

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که از دیر زمان به اینسو وزارت معارف متهم به فساد اداری و ناپدید شدن میلیون دالر در این وزارت است.

پیش از این سیگار یا اداره سرمفتش خاص امریکا برای افغانستان گفته بود که معلمین و مکاتب خیالی و پرداخت معاشات بلند بی مورد، سبب شده که مقدار زیاد پول در این وزارت ضایع گردد.

هفته گذشته نیز برخی رسانه ها گزارش‌های را به نشر رسانیدند که شانزده میلیون دالر پول کمک در وزارت معارف ناپدید شده و شماری از ادارات کمک کننده نیز کمک‌های شان را با این وزارت به حالت تعلیق در آورده‌اند.

اما سخنگوی وزارت معارف این اتهامات را بی بنیاد خوانده گفت: برعکس تلاش‌ها به هدف تأمین شفافیت در این وزارت بیشتر شده‌است.

اما شماری از فعالان مدنی بر ضد فساد اداری چگونگی اقدام وزارت معارف را در امر مبارزه با فساد بی نتیجه دانسته می‌گویند که این مبارزه باید از رده های بلند دولتی آغاز شود.

زمان امرخیل رئیس نهاد مدنی مبارزه با فساد اداری در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"وزارت معارف باید از سطح بالا اصلاحات ایجاد کند، استخدام باید به اساس شایستگی صورت بگیرد، این مبارزه علیه فساد را از مقامات پایین رتبه آغاز می‌کنند نمی‌دانم که هدف شان چه هست، اما فکر نمی‌کنم که این کار نتیجه موثر داشته باشد."

تلاش نمودیم تا در مورد نظر هیئت تعیین شده را در ارتباط به بررسی اتهامات موجودیت فساد اداری در وزارت معارف که در راس آن نادر خان کتوازی عضو ولسی جرگه قرار دارد بگیریم اما موفق نشدیم.

اما رئیس نهاد مدنی مبارزه با فساد اداری همچنان گفت: فساد اداری به هر میزان که در ادارات باشد خطرناک است و باید در زمینه از بین بردن آن تلاش شود.

گزارش: سحرلیوال

XS
SM
MD
LG