لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۷

تهران به شمول افغان‎ها ۷۰ هزار جنگجو به سوریه فرستاده‌است


کرسشن تودی نشریۀ آنلاین بریتانیایی در مورد پیام رهبر جدید گروه طالبان به مناسبت فرا رسیدن عید، مطلب را نشر کرده‌است.

نشریه می‌نویسد، ملا هبت‌الله آخندزاده رهبر جدید طالبان مسلح در پیام خود گفته که برای خاتمه اشغال نیروهای خارجی و حل سیاسی و نظامی در افغانستان، پالیسی‌های سیاسی دارد.

کرسشن تودی این پیام هبت‌الله آخندزاده را اولین پیام او پس از تعیین شدن‌اش به حیث رهبر جدید طالبان می‌خواند.

ملا هبت‌الله آخندزاده پس از آن رهبر جدید طالبان تعیین شد که ملا اختر محمد منصور در ماه می سال جاری میلادی از سوی یک طیاره بی‌پیلوت امریکایی در ایالت بلوچستان پاکستان کشته شد.

نشریه آن بخش از پیام رهبر طالبان را هم نشر کرده که به اصلاح آن به همکاران اشغالگرا گفته‌است، " حمایت شما از اشغالگران و ایستادن در کنار آن‌ها، کار آن چهره‌های بدنام و منفوری است که در تاریخ گذشته نیز از انگلیس‌ها و پس از آن از شوروی‌ها حمایت کرده بودند."

ملا هبت‌الله در پیام خود گفته که خواهان انحصار قدرت نیستم زیرا همۀ اقوام و قبایل در افغانستان به همدیگر نیاز دارند.

بر اساس نوشتۀ کرسشن تودی، پیام رهبر طالبان افغان پس از آن نشر شد که روز پنجشنبه در حملات انتحاری در کابل ۳۰ تن از فارغین اکادمی پولیس کشته شده و ده‎ها تن دیگر زخمی شدند.

طالبان مسلح مسؤلیت این حملات را بدوش گرفتند.

نشریه به حملات جداگانه در کابل و ولایت شمالی بدخشان هم اشاره کرده که دو هفته پیش در نتیجه آن بیست تن کشته شدند.

کرسشن تودی می‎گوید، این حملات در حالی صورت گرفتند که در نشست وارسا که قرار است جمعه و شنبه آینده برگزار شود، سران ناتو در مورد حمایت شان با کابل تا سال ۲۰۲۰ میلادی گفتگو می‎کنند.

نشریه آنلاین واشنگتن فری

نشریه آنلاین واشنگتن فری بیکن مطلب را در مورد کمپ‎های آموزشی تندروان در ایران نوشته‎است.

نشریه می‎نویسد، ادارات استخباراتی امریکا، نُه کمپ آموزشی را در داخل ایران شناسایی کرده‎اند که در آن تندروان افغان برای جنگ در سوریه آموزش می‎بینند.

به گفتۀ نشریه، این کمپ‌ها بخش از برنامه آموزشی ایست که سپاه پاسداران اسلامی ایران آنرا به پیش می‌برد و تندروان را برای مبارزه با مخالفین رژیم سوریه به آنکشور می‌فرستد و ایران از رئیس جمهور بشار اسد حمایت می‌کند.

به گفتۀ نشریه واشنگتن فری بیکن، این کمپ‌ها که توسط ستلایت عکاسی و شناسایی شده‌اند در شمال شرق ایران در نزدیک سرحد با عراق واقع اند.

ایران که اکثریت باشنده‌گان آن شیعه‌ها اند، آنعده از مهاجرین افغان را برای آموزش در این کمپ‌ها انتخاب می‌کند که شیعه اند و در سال‌های اخیر در این کشور مستقر شده‌اند.

سازمان خلق مجاهدین ایران که یک گروه تبعید شده‌است تخمین می‌کند که تهران بشمول ایرانی‌ها و افغان‌ها بیشتر از هفتاد هزار جنگجو را به سوریه فرستاده‌است.

گفته می‌شود که از پانزده هزار تا ۲۰ هزار افغان در چوکات نیروهای قدس تحت نام لشکر فاطمیون به سوریه فرستاده شده‎اند.

XS
SM
MD
LG