لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۵۷

نبیل: این اسناد نشان دهنده حمایت پاکستان از گروه‌های تروریستی است


رحمت‌الله نبیل رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان
رحمت‌الله نبیل رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان

رحمت‌الله نبیل رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان می‌گوید که پاکستان از شبکه حقانی و دیگر گروه‌های تروریستی با قوت حمایت می‌کند.

رحمت‌الله نبیل رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان با ارائه برخی اسناد و شواهد ادعا می‌کند که این اسناد حمایت دستگاه استخباراتی پاکستان از شبکه حقانی و برخی گروه‌های تروریستی دیگر را افشا می‌کند.

آقای نبیل می‌گوید، نظامیان پاکستان پیش از آغاز عملیات موسوم به ضرب عضب در وزیرستان شمالی قومندانان و افراد وابسته به شبکه حقانی را به جاه‌های مصون انتقال داده‌بودند.

آقای نبیل می‌افزاید که "آی، ایس، آی" برای قومندانان و افراد شبکه حقانی محلات مصئون و تجهیزات فراهم کرده و این شبکه را با قوت تمویل می‌کند.

رحمت‌الله نبیل اسنادی را نیز در این باره با شماری از رسانه‌ها در میان گذاشته که نشان می‌دهد ۵۱ گروه تروریستی در پاکستان فعال بوده و این گروه‎ها از مدارس دینی در آن کشور سربازگیری می‎کنند.

وی می‎گوید در پاکستان یک صدو پنجاه هزار مدرسۀ دینی فعالیت داشته و در آن افراطیت و ترویج خشونت تدریس می‌گردد.

رئیس پیشین امنیت ملی گفته‌است، پاکستان از شبکه حقانی در برابر افغانستان مانند لشکر طیبه علیه هند استفاده کرده و جنگ در افغانستان را بخاطر اهداف‌اش شعله‌ور ساخته‌است.

رحمت‌الله نبیل می‌گوید که پاکستان در سال ۲۰۱۴ میلادی شش روز پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بدون آگاهی قبلی بگونه یک‎جانبه عملیات موسوم به ضرب عضب را در وزیرستان شمالی راه اندازی کرد و هدف این عملیات بدتر ساختن وضعیت در افغانستان بود.

آقای نبیل گفته‎است با آغاز این عملیات پاکستان راه‎های مانند کوتل شاه سلیم، توپخانه و راه‎های که به پکتیکا، ننگرهار، کنر و نورستان وصل می‎شود را باز کرده تا مخالفان مسلح دولت به افغانستان آمده و پروسه انتخابات را سبوتاژ کنند.

در اسناد و شواهدی که رحمت‎الله نبیل به نشر رسانده‎ آمده‎است که در عملیات ضرب عضب از سوی نظامیان پاکستان شبکه حقانی سرنگون نشد بلکه پیش از آغاز این عملیات جنگجویان، خانواده‎ها، اسلحه و تجهیزات این شبکه به جا های امن انتقال گردید.

در اسناد که از سوی ادارات استخباراتی پاکستان رد و بدل شده و آقای نبیل آن را به رسانه‎ها فرستاده دیده می‎شود که پیش از عملیات در وزیرستان شمالی عطا محمد و حافظ لقمان‎الله از قومندانان گروه زرمحمد از اعضای شبکه حقانی به کمپ نظامی واقع دته‎خیل میرانشاه در یونیفورم پولیس سرحدی در وسایط اردوی پاکستان انتقال یافته‎اند.

نبیل: عطا محمد و حافظ لقمان‎الله به کمپ نظامی در یونیفورم پولیس سرحدی در وسایط اردوی پاکستان انتقال یافته‎اند.
نبیل: عطا محمد و حافظ لقمان‎الله به کمپ نظامی در یونیفورم پولیس سرحدی در وسایط اردوی پاکستان انتقال یافته‎اند.

سند دیگری در این باره که از سوی رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان ارائه شده نشان می‎دهد که دفتر مرکزی استخبارات پاکستان به ادارت دیگر هدایت داده تا تمامی جنگجویان شبکه حقانی تحت پوشش سربازان اردو به جاهای دیگر انتقال و تدابیر برای مصونیت خانواده‎های آنان گرفته شود.

رحمت‎الله نبیل با نشر این اسناد گفته‎است که دفتر مرکزی استخبارات پاکستان به دفتر این شبکه در خیبر پشتونخوا هدایت داده تا حافظ گلبهادر، مولوی حمدالله و افراد شان را به حیات آباد و تهکال در پشاور انتقال داده و برای آنان خانه‎های کرایی بگیرد.

نبیل: برای حافظ گلبهادر، مولوی حمدالله و افراد شان در حیات آباد و تهکال خانه کرایه شود.
نبیل: برای حافظ گلبهادر، مولوی حمدالله و افراد شان در حیات آباد و تهکال خانه کرایه شود.

آقای نبیل در اسنادی که به رسانه‎ها فرستاده به مکتوب دفتر مرکزی آی، ایس، آی اشاره کرده که در آن از افراد که حمله بالای بخش نظامی میدان هوایی در کابل را سازماندهی و انجام داده‎است ستایش و گفته شده که برای حاجی خلیل حقانی، حاجی حکیم ولسوال، قاری ظاهرشاه و مولوی حکیم دونیم میلیون کلدار پاکستانی داده‌شود.

نبیل: بخاطر طراحان حمله بر بخش نظامی میدان هوایی در کابل دونیم میلیون کلدار پاکستانی داده‌شود.
نبیل: بخاطر طراحان حمله بر بخش نظامی میدان هوایی در کابل دونیم میلیون کلدار پاکستانی داده‌شود.

رئیس پشین امنیت ملی افغانستان گفته‎است که شبکه استخباراتی پاکستان همچنان در این مکتوب گفته‎است که با این فراد در مورد حمله بالای وزارت اقوام و قبایل در شهر کابل نیز باید بحث صورت گیرد.

در بخش از این اسناد آمده‎است که شبکه استخباراتی پاکستان گفته برای شخصی بنام توریالی مسئول یکی از گروه‎های تروریستی سلاح و تجهیزات در منطقه اکوره ختک تدارک گردد تا وی رهبران اهل تشیع در افغانستان را اختطاف و یا از بین ببرد.

نبیل: رهبران اهل تشیع در افغانستان را اختطاف و یا از بین ببرد.
نبیل: رهبران اهل تشیع در افغانستان را اختطاف و یا از بین ببرد.

در اسناد که رحمت‎الله نبیل ارائه کرده‎است همچنان آمده که دفتر استخبارات پاکستان در کویته به دفتر مرکزی این اداره در اسلام آباد نوشته که اعضای شورای کویته طالبان با حکومت افغانستان گفتگوهای صلح را آغاز می‎کند و برای آنان پیش شرط‎ها داده شده‎است.

آقای نبیل در نتیجه‎گیری گفته‎است که پاکستان به سیاست‎های دوگانه‎اش در سه عرصه در افغانستان ادامه می‎دهد، یک تسلیح و تجهیز طالبان و دیگر گروه‎های مخالف مسلح به هدف تشدید جنگ در افغانستان.

دوم ایجاد و تشدید اختلافات میان اقوام افغانستان و سوم ایجاد فضای بی‎اعتمادی در میان سیاسیون افغانستان و از این طریق رخنه کردن در ادارات این کشور.

رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان می‎گوید که به علت سیاست‎های دوگانه پاکستان روابط میان واشنگتن و اسلام‎آباد نیز شدیداً آسیب دیده و پاکستان دیگر نمی‎تواند با همچو پالیسی در امر مبارزه با تروریزم برای همیشه اهمیت خود را در تعاملات منطقه‎یی و بین‎المللی حفظ کند.

رحمت‎الله نبیل سفارش کرده که حکومت و سیاسیون افغان باید از وضعیت به میان آمده و وارد شدن فشارهای سیاسی بر پاکستان استفاده کرده و این کشور را مجبور سازد تا از دست درازی‎ها و پالیسی نادرست‎اش در افغانستان دست بکشد.

این در حالیست که تا کنون مؤثق بودن این اسناد از سوی کدام منبع تأیید نشده‌است.

اسناد بیشتر ارائه شده از سوی آقای نبیل در این مورد:

اسناد بیشتر ارائه شده از سوی آقای نبیل در این مورد:

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG