لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۳

اشرف غنی: حمله بر مردم فرانسه عمل وحشیانه و نابخشودنیست


محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

رئیس جمهور محمد اشرف غنی حمله بر مردم ملکی در فرانسه را یک عمل وحشیانه خوانده گفته که این گونه اعمال به هیچ صورت قابل بخشش و توجیه نیست.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان روز جمعه با نشر خبرنامۀ به نقل از رئیس جمهور غنی گفته که تروریزم دین، مذهب، نژاد و مرز نمی‌شناسد و یکبار دیگر روی مبارزه همه گانی کشورهای جهان علیه این پدیده تأکید کرده‌است.

یک مرد مهاجم شب جمعه در شهر نیس فرانسه هنگامی که جمعیت انبوهی از مردم روز انقلاب فرانسه را جشن می‌گرفتند، یک موتر لاری را با سرعت سر سام آور قصداً بر آنان عبور داد.

در این رویداد ۸۴ تن کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شده‌اند.

شاروال شهر نیس گفته که فرد مهاجم بسوی مردم تیراندازی نیز کرد و سپس این مرد در تیراندازی پولیس کشته شد.

در همین حال، روزنامه‌های محلی فرانسه گزارش داده‌اند که شواهد به دست آمده از این لاری متعلق به یک مرد ۳۱ ساله فرانسوی تونسی تبار است و پولیس در حال تحقیق است تا مشخص کند که آیا شواهد متعلق به راننده است یا نه.

رئیس جمهور فرانسه گفته این سومین حمله تروریستی در یک و نیم سال گذشته در فرانسه است.

نزدیک به نُه ماه پیش از این، در نتیجه حملات انتحاری و تهاجمی بیش از صد تن در پاریس کشته شدند.

این در حالیست که در این اواخر بسیاری کشورهای جهان در امریکا، اروپا و افریقا شاهد حملات انتحاری و تهاجمی بوده‌اند.

در این میان فدا محمد نظری یکی از آگاهان مسایل سیاسی در صحبت با رادیو آزادی گفت: نیاز است تا برای از بین بردن منابع تروریزم، مبارزه دسته جمعی و دوامدار صورت گیرد.

وی گفت:

"تنها مبارزه مشترک بر ضد منابع تروریزم، مثلاً منابع که در عراق، سوریه، پاکستان و سایر کشورها هستند بر ضد شان دسته جمعی عمل شود؛ زیرا تروریزم پدیده انفرادی نیست که با کوشش یک اردو، یک کشور و یا یک سازمان از بین برود."

چهار روز قبل از این رئیس جمهور غنی با تشبیه تروریزم به اژدها گفت: حالا نیاز است تا در مورد پیدا کردن سراژدها فکر شود و معلوم گردد که افراطیت در کجاست؟ و چرا در برابر آن همکاری منطقه‌یی صورت نمی‌گیرد.

وی گفت: در حال حاضر اقلیتی به اندازه یک ناخن، جهان اسلام را به گروگان گرفته است.

گزارش: سحرلیوال

XS
SM
MD
LG