لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۰

فرانسه در کمتر از دو سال گذشته شاهد حملات متعدد بوده‌است


رویداد اخیر در شهر نیس در فرانسه که در جریان مراسم تجلیل از "روز باستیل" یک تن با موتر لاری داخل جمعیت مردم شد و در نتیجه آن ۸۴ تن کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند، توجه را به این نکته معطوف می‌سازد که فرانسه در دو سال گذشته صحنۀ رویدادهای مرگبار تروریستی متعدد بوده‌است.

اینکه چرا وقوع همچو رویدادها در فرانسه افزایش را نشان می‌دهد؟ داکتر اکبر وردک کارشناس مسایل سیاسی افغان مقیم فرانسه، در صحبت با رادیو آزادی یکی از دلایل افزایش آن را سیاست تهاجمی فرانسه در قبال برخی کشورهای اسلامی دانسته است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:27 0:00
لینک مستقیم

در آغاز سال ۲۰۱۵ میلادی، به تاریخ هفتم جنوری، بعد از چاپ کارتون‌های منسوب حضرت محمد، بالای دفتر مجلۀ "شارلی ابدو" در پاریس حمله شد و در اثر آن ۱۱ تن کشته شدند.

به تاریخ هشتم جنوری، یک پولیس در جنوب پاریس کشته و یک عابر زخمی شد.

به تاریخ نهم جنوری، در حالیکه عملیات پولیس برای دستگیری دو فرد مظنون در منطقۀ شمالشرق پاریس ادامه داشت، یک مرد مسلح در حومۀ پاریس داخل یک مغازه شد و چهار تن را به قتل رسانید.

به تاریخ بیست و ششم جون سال ۲۰۱۵ میلادی یک تن در شهر لیون فرانسه با موتر لاری داخل یک فابریکۀ گاز که متعلق به امریکا بود شده، باعث انفجار شد.

در بیست و یکم اگست همین سال یک مرد مسلح با کلاشنیکوف و کارد در یک ریل سریع السیر در فرانسه می‏خواست بالای راکبین حمله کند، ولی حمله وی توسط سه امریکایی سوار در آن ریل خنثی شد.

سیزدهم و چهاردهم نوامبر ۲۰۱۵ فرانسه صحنۀ خونین‌ترین حملۀ تروریستی و گروگان نگیری تاریخ این کشور بود که در نتیجۀ آن ۱۳۰ تن کشته، بیش از ۳۵۰ تن زخمی شدند و شورشیان گروۀ دولت اسلامی ادعای مسئولیت آن را کردند.

در سال جاری ۲۰۱۶ میلادی به روز اول جنوری، نخستین حمله توسط موتر بالای چهار عسکر فرانسوی صورت گرفت که از یک مسجد در شهر والنس(Valence) حفاظت می‌کردند.

به تاریخ هفتم جنوری، بالای یک استیشن پولیس در پاریس حمله شد.

قبل از حمله در شهر نیس، آخرین حملۀ تروریستی به تاریخ سیزدهم جون سالجاری میلادی بود که در جریان آن یک افسر پولیس و خانمش کشته شدند و شورشیان گروه دولت اسلامی مسئولیت آن را به عهده گرفتند.

XS
SM
MD
LG