لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۳

مقامات ترکیه: از کودتا جلوگیری شده‌است


رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه

گزارش‌ها می‌رسانند که اقدام کودتا در ترکیه به ناکامی رو به رو شده و رئیس جمهور این کشور رجب طیب اردوغان به استانبول برگشته است.

اردوغان به طرفداران خود در استانبول سخنرانی کرده و گفته است که به هیچ جایی نمی‌رود.

او شورش را که سبب برخوردها، تلفات و آشفته گی در این کشور شد یک خیانت ملی خواند و تأکید کرد که عاملین این رویداد به اشد مجازات محکوم خواهند شد.

اردوغان تائید می‌کند که در شهر انقره شورشیان در حال مقاومت هستند؛ اما نیروهای این کشور توانسته اند تانگ‌های آنان را مورد بمباردمان قرار دهند.

در جریان برخورد‌ها در استانبول و انقره تا کنون ۶۰ تن کشته شده اند که بیشترین تلفات را شهر انقره این کشور شاهد بوده است.

در همین حال صدراعظم ترکیه بن علی یلدرم اعلان کرد که بیش از ۷۵۴ تن در رابطه با این کودتا دستگیر شده و جنرالی که در این کودتا کمک کرده بود کشته شده‌است.

یلدرم همچنان "اُمی دوندار" را لوی درستیز جدید این کشور اعلام کرد.

تلویزون‌های ترکیه تصاویری را پخش و نشر کرده که نشان می‌دهد عساکر شورشی در میدان تقسیم ستانبول و پُل باسفورس که ترکیه آسیایی را با ترکیه اروپایی وصل می‌کند در حال تسلیم شدن هستند.

اردوغان گفت: آنهایی که تانک‌ها را به سرک‌ها بیرون کرده‌اند باید به جا های خود برگردند. او افزود که کودتا چیان هوتل بود و باش وی را در مارمریس بمباران کردند ولی او جان بسلامت برد. او تأکید نمود که قدرت در دست او می‌باشد.

او اظهار داشت مهمترین چیز اینست که میلیون‌ها نفر در خیابان‌ها می‌باشند و از حکومتی که بشکل دموکراتیک انتخاب شده‌است، حمایت می‌کنند.

چنین معلوم می‌شود که باد به نفع اردوغان می وزد و هر چند ارودغان و طرفداران اش یک تعداد انگشت شماری افسران اردو را مسئول شورش می‌دانند اما انگشت اعتراض را بسمت رهبر دینی فتح الله گولان گرفته اند که در ایالت پنسولوانیا امریکا اقامت دارد.

فتح الله گولان
فتح الله گولان

گولان که یک زمان متحد اردوغان بود و در اردو و ادارات دولتی طرفدار دارد این ادعا را کاملاً رد کرده و می‌گوید که تغییر قدرت در کشورش باید از طریق انتخابات صورت بگیرد، نه قوه نظامی.

اعضای پارلمان ترکیه می‌گویند: مجبور شدند که در وقت انفجارها خود را به محل امن برسانند و بعضی از آنها زخمی شده‌اند، ولی با آنهم مجلس اضطراری را برای امروز دعوت کرده‌اند.

۱۷ پولیس در برخوردها با شورشیان کشته شده‌اند و یک هیلیکوپتر کودتا چیان توسط طیاره‌های جت جنگی سقود داده شده‌است.

تلویزیون ملی ترکیه که توسط کودتا چیان تصرف شده بود دوباره تحت کنترول دولت است و نشرات را آغاز کرده.

وزیر خارجه امریکا جان کری با همتای ترکی خود مولود چاووش اغلو صحبت کرده و حمایت کامل امریکا را از حکومت این کشور اعلان کرده‌است.

رهبران اتحادیه اروپا، دفتر صدراعظم جرمنی انگیلا مرکل و سرمنشی ناتو ینس ستولتنبرگ از تمام طرف‌ها خواستند که به موسسات دموکراتیک ترکیه و قانون اساسی این کشور احترام بگذارند.

در انقره برخوردهای شدید در جریان شب دوام داشت و خبرگزاری دولتی انادولو اظهار داشت که یک بمب به تعمیر پارلمان اصابت کرده که صدای انفجار آن در تمام شهر انقره شنیده شده‌است.

برخوردها بعد از آن شروع شد که نظامیان اعلان کردند که گویا تمام اوضاع را تحت کنترول گرفته اند.

خبرگزاری انادولو اظهار داشت که مقامات مهم اردو توسط گروه شورشی گروگان گرفته شده که لوی درستیز قوای ترکیه هم در بین آنها بود.

اولین خبر کودتا از استابول بیرون شد که در آنجا افراد نظامی دو پل مهم باسفورس را که ترکیه اروپایی را با آسیایی وصل می‌کند مسدود ساختند و بعداً تانک‌ها در پیشروی میدان هوایی اتا ترک در استانبول مستقر گردیدند.

بلا فاصله بعد از این عمل، رفت و آمد تمام پروازها به میدان هوایی استانبول لغو شدند.

تصاویر ویدئویی از رویدادهای جمعه‌شب در استنبول
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:46 0:00

XS
SM
MD
LG