لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۶

سرنوشت: آیا داعش در افغانستان سرنگون خواهد شد؟


کودتای ناکام در برابر حکومت رجب طیب اردوغان در ترکیه و جدی ساختن مبارزه علیه داعش در افغانستان از مطالب و تبصره های مهم روزنامه های چاپ امروز کابل است.

ویسا

روزنامه ویسا در سرمقاله اش نوشته است که کودتای ناکام در ترکیه، نشان دهنده موفقیت اراده مردم است.

سرمقاله نویس نوشته است که کودتای ناکام در ترکیه و واکنش مردم در برابر آن برای همه عبرت است اما پرسش‌های زیادی را نیز به میان آورده است.

به گفته سرمقاله نویس در برابر حکومت ترکیه نیز سناریو مشابه به حکومت منتخب محمد مرسی در مصر ساخته شده بود اما آقای اردوغان توانست مردم را بر ضد کودتاچیان تحریک و بسیج کند و کودتای نظامیان را ناکام سازد.

به باور سرمقاله نویس کودتا در ترکیه پیام واضح به رهبران افغان نیز دارد و آن اینکه باید حمایت قاطع ملت را با خود داشته باشند.

مدنیت

روزنامه مدنیت در سرمقاله اش نوشته است که کودتا در ترکیه سرنگون ساختن مخالفان دولت حاکم این کشور را توجیه می‌کند.

سرمقاله نویس می‌گوید که اردوغان در چند ماه گذشته برخی از نشرات مخالفان اش را بسته کرد، شماری از مخالفان خود را زندانی ساخت و کودتا علیه حکومت وی نیز پس از همین اقدامات اش صورت می‌گیرد.

سرمقاله نویس گفته است که کشورهای نیز کودتای ناکام علیه حکومت ترکیه را تقبیح کردند و این به معنی آن است که کشورهای مقتدر دنیا نیز از حکومت ترکیه حمایت می‌کنند.

انیس

روزنامه دولتی انیس سرمقاله اش را به جدیت مبارزه حکومت افغانستان در برابر داعش اختصاص داده و گفته است که نیروهای امنیتی افغان داعش را ریشه کن خواهد ساخت.

سرمقاله نویس به سفر اخیر محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به مشرقی اشاره کرده و گفته است که وی به مقامات امنیتی دستور داد تا داعش را سرنگون کنند.

سرمقاله نویس می‌گوید که کارکرد های حکومت افغانستان برای جهانیان قناعت بخش بوده و از همین رو درنشست های بین المللی از نیروهای امنیتی افغان حمایت صورت می‌گیرد.

سرنوشت

و روزنامه سرنوشت در سرمقاله اش این پرسش را مطرح ساخته که آیا داعش در افغانستان سرنگون خواهد شد؟

سرمقاله نویس گفته است که مشکل اصلی در مدیریت است در غیر آن نیروهای دفاعی افغانستان می‌توانند که افراد وابسته به داعش را در این کشور از پا در آورند.

سرمقاله نویس می‌گوید که عملیات های انجام شده در برابر داعش آنقدر مفید نبوده و باید برای ریشه کن ساختن این گروه در افغانستان تلاش‌های جدی و همه جانبه صورت گیرد.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG