لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۵۹

مقامات: جنگجویان داعش در افغانستان اتباع پاکستان اند


نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز در شماره اخیرش مطلبی را در مورد تلفات نیروهای افغان و تماس‌های تلیفونی رئیس جمهور افغانستان با خانواده‌های قربانیان نیروهای امنیتی نشر کرده‌است.

در آغاز مطلب روی این تماس‌های رئیس جمهور اشرف غنیتمرکز شده‌است که برای ابراز تسلیت و همدردی با خانواده های آنعده از نظامیان افغان تماس می گیرد که در جنگ کشته شده‌اند.

در یک بخشی از مطلب این حرف‌های آقای غنی جای داده شده‌است که به یکی از این خانواده‌ها گفته است که فرزند شما جان اش را در راه حفاظت این کشور از دست داده است و ما همه سپاسگزاریم.

در ادامه این مطلب همچنان آمده است که تماس به هدف ابراز همدردی با خانواده های نظامیان که کشته شده اند، برای هر رهبر در جهان کار دشوار است.

به نوشته روزنامه، آقای غنی مجبور است که هر روز ده‌ها بار از این تماس‌ها داشته باشد و این یک بار سنگین به حساب می‌آید.

نیویارک تایمز می‌نویسد که در ۲۰۱۵ در سال اول حاکمیت رئیس جمهور اشرف غنی به نیروهای امنیتی افغان تلفات زیاد وارد شد و به نوشته روزنامه در آن سال حدود شش هزار تن از نیرو های امنیتی کشته شدند.

این روزنامه می‌گوید که نیروهای امریکایی گفته اند که میزان تلفات نیرو های افغان در شش ماه امسال میلادی در مقایسه به زمان مشابه در سال گذشته خیلی زیاد است.

نیویارک تایمز می‌نویسد: رئیس جمهور افغانستان یک بار پس از آنکهبرای ابراز تسلیت و همدردی با یک خانواده نظامی کشته شده افغان تماس گرفت، راهی شفاخانه سردار محمد داوود خان شد تا از زخمیان نیروهای امنیتی عیادت نماید.

بزنس ستندرد

بزنس ستندرد یک روزنامه هندی تحت عنوان " مقام‌های افغان می‌گویند که جنگجویان داعش در افغانستان اتباع پاکستان اند" مطلبی را نشر کرده‌است.

این روزنامه می‌نویسد که مقام‌های ولسوالی کوت ولایت ننگرهار گفته اند که بسیاری جنگجویان داعش در منطقه پاکستانی‌ها اند که تحت قومانده ادارۀ استخباراتی پاکستان فعالیت می‌کنند.

روزنامه از مقام‌ها همچنان نقل کرده که گفته اند در این ولسوالی جنگجویان عرب، روس، تاجکستانی و چیچنیایی نیز حضور دارند.

بزنس ستندرد می‌نویسد که جنگجویان داعش بسیاری خانه‌ها را در ولسوال کوت آتش زده و ۵۰۰ خانواده از این ولسوالی و دیگر مناطق مجبور به ترک خانه‌های شان شده‌اند.

در مطلب روزنامه آمده‌است که بیش از ۱۵۰ جنگجوی داعش هم اکنون در منطقه با ۶۰۰ نظامی دولتی سرگرم نبرد اند.

مقام‌های محلی به روزنامه گفته اند که ۳۰ فیصد قلمرو ولسوالی کوت در کنترول داعش است، اما باشنده‌های محل هنوز هم در انتظار آینده و زندگی صلح آمیز اند.

XS
SM
MD
LG