لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۷

خبر خوش از افغانستان


روزنامه دیلی میل چاپ بریتانیا در شماره اخیر خود مطلبی را به نشر رسانده‌است تحت عنوان "حمله طالبان بر ولسوالی سنگین این ولسوالی را به تهدید سقوط مواجه ساخته است."

روزنامه از قول مقامات ولسوالی می‌نویسد که گفته‌اند طالبان در همین هفته بر ولسوالی سنگین حملات شدید را انجام دادند ولی به عقب رانده شدند. سخنگوی طالبان گفته‌است که گویا مرکز این ولسوالی را تصرف نموده‌اند، اما به نوشته دیلی میل سخنگوی ولایت هلمند می‌گوید که طالبان به این کار موفق نشده و در جنگ‌ها ولسوال نام‌نهاد طالبان برای ولسوالی سنگین به نام مولوی آغا کشته شده‌است.

علاوه بر آن روزنامه از قول وزیر دفاع امریکا اشتون کارتر می‌نویسد که در جریان سفر به افغانستان در هفته گذشته گفته‌است طبق دستور نو رئیس جمهور اوباما اکنون قوای امریکا می‌توانند آزادانه در عملیات‌ها سهم بگیرند و شورشیان را سرکوب کنند.

به نوشته روزنامه سنگین یک ولسوالی ستراتیژیک می‌باشد که در تجارت تریاک شهرت دارد و منبع بزرگ درآمد برای طالبان می‌باشد. از اینرو طالبان سعی می‌کنند که این ولسوالی تحت کنترول آن‌ها باشد.

فارین پالیسی

نشریه فارن پالیسی در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان "خبر خوش از افغانستان" که در بخش آن می‌نویسد وقتی که ایالات متحده و متحدین آن در ماه دسمبر سال ۲۰۱۴ خروج قوای محارب خود را از افغانستان آغاز کردند اقتصاد افغانستان در حالت رکود قرار گرفت، بی‎کاری به اوج خود رسید، هزاران افغان کشور خود را ترک کردند، حکومت کدام پالیسی مالی نداشت، فساد و بی‎نظمی ارگان‎های جمع‎آوری مالیات را فلج ساخته بود و بودجه غیر منظم و غیر متوازن بود.

اما به نوشته نشریه در اواخر حکومت افغانستان چندین گام مهم اصلاحاتی را برداشته‎است که جز برنامه متکی شدن بخود در بخش اقتصادی می‎باشد. کابل همچنان برای اصلاح سیستم گمرکی که ۴۶ فیصد درآمد داخلی از آن بدست می‎آید و فساد و دستبرد در آن به اوج خود رسیده‎بود گام‎های جدی برداشته‎است.

نشریه می‎نویسد قسماً بخاطر همین اقدامات، افغانستان در سال ۲۰۱۵ یک عشاریه هفت میلیارد دالر عواید داخلی را جمع‎آوری کرد که نه تنها در ۱۵ سال گذشته یک درآمد بی‎سابقه بود بلکه این مقدار ۱۵۰ میلیون دالر بیشتر از آن بود که صندوق وجهی بین‎المللی توقع داشت.

عواید داخلی افغانستان در سال ۲۰۱۵ نسبت به یک سال قبل آن ۲۲ درصد بیشتر ثبت شده‎است و به نوشته نشریه در عین حال دولت اقدامات جدی را برای صرفه جویی مد نظر گرفته، گام‎های جدی را برای مبارزه با فساد اداری آغاز کرده و یک محکمه خاص را برای بررسی موضوعات فساد اداری تشکیل داده‎است.

اما به نوشته نشریه فارن پالیسی تهدیدهای امنیتی سبب شده‎است که پیشرفت‎ها در این ساحات بطی گردد و درجه اصلاحات به اندازه نباشد که مردم افغانستان انتظار آن را دارند.

XS
SM
MD
LG