لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۸

عملیات در قلعۀ زال بخاطر جلوگیری تلفات ملکی به کندی پیش میرود


مقامات در ولایت کندز می‌گویند: عملیات در ولسوالی قلعه زال به خاطر جلوگیری از تلفات غیر نظامیان به کُندی پیش می‌رود.

سید محمود دانش سخنگوی والی کندز به رادیو آزادی گفت: طالبان در قلعه زال از خانه‌های رهایشی به حیث سنگر استفاده می‌کنند.

جنگ در ولسوالی قلعه زال از سه روز به اینسو ادامه دارد، اما سخنگوی والی کندز اطمینان می‌دهد که تا یکی دو روز آینده، وضعیت جنگ در آنجا تغییر خواهد کرد.

شورشیان چهارشنبه شب بالای پوسته‌های امنیتی در ولسوالی قلعه زال حمله کردند که آغاز گر یک جنگ شدید شد.

سید محمود دانش سخنگوی والی کندز به رادیو آزادی گفت: به غیر نظامیان در این عملیات هیچگونه تلفات وارد نشده و برای حفاظت جان آنها هر گونه تلاش می‌شود.

آقای دانش یکی از دلایل کُندی عملیات ولسوالی قلعه زال را هم جلوگیری از تلفات غیر نظامیان عنوان کرد.

وی گفت:

" یگانه عامل اصلی که جنگ تا هنوز ادامه یافته همین است که ما بتوانیم بیشتر از تلفات افراد ملکی و خساره رسیدن به خانه‌های مردم جلوگیری کنیم. ما به عنوان دولت، برای مصونیت مردم، برای مصونیت مال مردم و مصونیت جان مردم مکلف استیم. لهذا ما در عملیات خود نمی‌تواینم در خانۀ که طالب آنجا را و آن فامیل را به عنوان سپر قرار داده، به خاطر از بین بردن یک طالب برای یک فامیل آسیب برسانیم."

سخنگوی والی کندز اطمینان داد که هیچگونه خطری برای سقوط ولسوالی قلعه زال وجود ندارد و نیروی کافی نظامی هم در محل حضور دارند.

پیش از این طالبان ادعا کرده بودند که ولسوالی قلعه زال را تصرف کرده‌اند اما مقام‌های محلی این را رد می‌کنند و می‌گویند که جنگ در مرکز ولسوالی ادامه دارد.

اعضای شورای ولایتی کندز به رادیو آزادی گفتند: ولسوالی قلعه زال برای چند ساعت سقوط کرد، اما نیروهای امنیتی افغان دوباره کنترول آنجا را در دست گرفتند.

غلام ربانی ربانی عضو شورای ولایتی کندز می‌گوید در نتیجه بی ‌توجهی حکومت مرکزی، این ولایت به مرکز هراس افگنان داخلی و خارجی مبدل شده و کندز در حال حاضر با تهدیدهای جدی امنیتی روبرو است.

قلعه زال از جمله ولسوالی‌های نا آرام ولایت کندز است که از دو سال به اینسو شاهد تحرکات مخالفین مسلح دولت بوده‌است.

این ولسوالی به دو بخش تقسیم شده‌ که یکی قلعه زال است و بخش دومی آقتیپه.

بخش بزرگی از قلعه زال از نزدیک به دو سال، در کنترول طالبان مسلح قرار دارد. اما مرکز ولسوالی، قوماندانی امنیه و سایر تأسیسات دولتی، ملکی و نظامی در آقتیپه قرار دارند و حمله اخیر طالبان هم در همین منطقۀ ولسوالی قلعه زال صورت گرفته است.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG