لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۹

اداره مستقل هوا نوردی افغانستان میدانهای هوایی جدید اعمار میکند


مسئولین اداره مستقل هوا نوردی افغانستان می‌گویند با در نظر داشت منافع اقتصادی کشور در منطقه، طرح گسترش میدان‌های هوایی را ایجاد کرده‌اند.

اداره مستقل هوانوردی افغانستان می‌گوید: شماری از میدان‌های هوایی کشور را وسعت بخشیده و در برخی ولایات میدان‌های جدید هوایی را اعمار می‌کند.

قاسم رحیمی سخنگوی این اداره روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت: با در نظر داشت منافع اقتصادی افغانستان در منطقه، طرح گسترش میدان‌های هوایی را ایجاد کرده‌اند.

آقای رحیمی افزود: در آینده نزدیک مردم شاهد وسعت میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی در کابل و میدان هوایی هرات خواهند بود و همچنان در برخی ولایات دیگر میدان‌های هوایی اعمار خواهد شد.

با در نظر داشت منافع اقتصادی افغانستان در منطقه، طرح گسترش میدان‌های هوایی ایجاد شده‌است.
با در نظر داشت منافع اقتصادی افغانستان در منطقه، طرح گسترش میدان‌های هوایی ایجاد شده‌است.

وی گفت:

"ما نیاز به گسترش هماهنگی‌های منطقه‌یی و بین‌المللی داریم طبیعی است ما نیاز داریم به اینکه از نظر فزیکی و از نظر ساختاری هم روی میدان‌های هوایی افغانستان کار شود، ما امکانات بهتری داشته باشیم چه از نظر تخنیکی و چه از نظر نیازمندی‌های ترانسپورت هوایی تا ما بتوانیم هماهنگ شویم با کشورهای منطقه و به یک نحو بتوانیم جوابگوی نیازمندی‌های تجارتی در بخش ترانسپورت هوایی باشیم."

آقای رحیمی می‌گوید: هم اکنون کار اعمار وعصری سازی میدان‌های هوایی ولایات خوست، فراه، بدخشان، نیمروز، تخار، غزنی، بامیان و شماری ولایت‌های دیگر جریان دارد.

افغانستان در حال حاضر در ولایات هرات، کندهار، مزارشریف و کابل میدان هوایی بین‌المللی دارد، اما ادارۀ مستقل هوانوردی می‌گوید: در ساخت سایر میدان‌های هوایی معیار های بین‌المللی به اساس کنوانسیون‌های هوانوردی در نظر گرفته خواهد شد.

این در حالیست که از سال گذشته بدینسو با به میان آمدن مشکلات امنیتی در ترانسپورت زمینی مردم بیشتر به رفت و آمد از طریق هوا را اولویت می‌دهند.

اسلام الدین ځدران کارشناس مسایل اقتصادی پروازهای منظم از میدان‌های هوایی را برای رشد تجارتی و اقتصادی مهم می‌خواند.

آقای ځدران می‌گوید: اگر در کنار گسترش بررسی، مصونیت و کنترول افزایش یابد سیاحان خارجی علاقمند بازدید از افغانستان خواهند شد.

وی گفت:

"اگر متوجه شویم راه‌های مواصلاتی در موسم‌های مختلف در افغانستان مسدود می‌شود، در عین حال ولایات مهم افغانستان میدان هوایی ندارد از همین سبب مردم و سیاحان خارجی نمی‌توانند به آن مناطق سفر کنند، اگر میدان‌های هوایی اعمار شود، اقتصاد رشد می‌کند و مردم به سهولت با مناطق مختلف آشنا می‌شوند."

به اساس معلومات اداره مستقل هوا نوردی این به منظور کارهای انکشافی خود در کنار کمک‌های کشورهای ایتالیا، امریکا و جاپان حدود هشتاد میلیون دالر بودیجه را به خود اختصاص داده‌است.

اسلام الدین ځدران کارشناس مسایل اقتصادی می‌گوید: افغانستان در منطقه اهمیت اقتصادی دارد و باید در به میدان‌های هوایی فعلی اکتفا نشود.

گزارش: حمیرا الکوزی

XS
SM
MD
LG