لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۵

نهادهای جامعه مدنی هرات حمله خونین کابل را محکوم کردند


نهادهای جامعه مدنی هرات حادثه خونین روز گذشته در کابل را به شدت محکوم کرده و از حکومت افغانستان خواستار مجازات کسانی شده‌اند که که در این حادثه غفلت وظیفوی کرده‌اند.

خلیل احمد پارسا مسئول شبکه نهادهای جامعه مدنی در غرب افغانستان حمله بالای اعتراضات کنندگان در منطقه دهمزنگ کابل را محکوم کرده و از دولت افغانستان خواست تا این موضوع را به صورت جدی پیگیری کند.

ادارۀ محلی هرات می‌گوید: در پی این رویداد مراسم ختم قران عظیم الشان در ادارات مختلف دولتی و مساجد شهر و ولسوالی‌های پانزده گانه برگزار شده‌است.

محمد آصف رحیمی والی هرات گفت: این رویداد از سوی کسانی طرح شده‌است که به ارزش‌های بشری و اسلامی پابند نیستند.

این رویداد در پی تظاهرات جنبش روشنایی در اعتراض به تغییر مسیر انتقال برق وارداتی ترکمنستان از بامیان به سالنگ در منطقه دهمزنگ کابل رخ داد.

به اساس اطلاعات وزرات داخله افغانستان در حادثه روز گذشته ۸۰ تن کشته و ۲۳۱ تن دیگر زخم برداشتند.

مولوی عبدالواحد عاصمی رئیس ارشاد حج و اوقات ولایت هرات این رویداد را محکوم کرده، گفت که کشتن مردم بیگناه مغایر با اصول و ارزش‌های انسانی و اسلامی می‌باشد.

همچنان باشندگان ولایت هرات در غرب افغانستان کمپاین را برای اهدای خون به مجروحین این حادثه در مراکز مختلف صحی در مرکز شهر هرات به راه انداخته اند.

گفته شده‌است که حادثه روز گذشته در دهمزنگ توسط سه مهاجم انتحاری صورت گرفته است. گروه داعش مسئولیت این حادثه را به عهده گرفته است.

به دنبال این واقعه رئیس جمهور افغانستان روز یکشنبه را ماتم ملی اعلام کرد و همچنان وزارت داخله افغانستان راه اندازی تظاهرات را برای ده روز در کابل ممنوع اعلام کرد.

گزارش: شاه پورصابر، هرات

XS
SM
MD
LG