لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۲

چرا زنان افغان مورد بدترین خشونت‌ها قرار می‎گیرند؟


با وجود حضور نهاد‌ های مدافع از حقوق زن، نهاد های امنیتی و مراجع عدلی قضایی در افغانستان شاهد تیزاب پاشی بر صورت و جسم زنان و دختران و سوزانیدن آنها هستیم، چرا؟

با آنکه در طول چند سال گذشته تلاش‌های زیادی در عرصه حمایت از حقوق زنان و مبارزه با خشونت علیه زنان صورت گرفته است، اما هنوز خشونت علیه زنان یکی از جدی ترین مشکلات حقوق بشر در افغانستان به شمار میرود که زنان و دختران بسیاری قربانی انواع مختلف خشونت می‌گردند.

چه بسا در این اواخر بد ترین انواع خشونت ها را زن افغان تجربه کرده‌است مانند حلق آویز شدن، تیرباران شدن، سوزانیده شدن، پاشیدن اسید یا تیزاب بر سر و صورت شان و امثال این. یکی از این مثال‌ها را می‌توان از عروس خوردسال زهرا باشندۀ ولایت غور یاد کرد، هنگامیکه پدرش زن دوم گرفت وی را به برادر همسر تازه‌اش به بد داد.

بالاخره زهرای سیزده ساله از طرف خانوادۀ خسر لت و کوب و بعد آتش زده شد و جانش را از دست‌ داد.

نفیسه نوری یکی دیگر از قربانیان که مورد اسیدپاشی قرار گرفته است می‌گوید: شب هنگام در بازگشت از دیدار دوستان در عید فطر، افراد ناشناس به صورت او و دو عضو دیگر خانواده‌اش اسید پاشیدند. وی اکنون در شفاخانه استقلال بستری است.

خانم نفیسۀ ۳۱ساله می‌گوید: بزرگ‌ترین آرزویش این است که مسئول این تیزاب‌پاشی دستگیر شود و جزا ببیند تا زنان و دختران دیگر افغان مصون بمانند.

اما چه عواملی بیشتر در ایجاد همچو قضایا می‌تواند دخیل باشد؟ مسئولان چه می‌گویند و مردم چه نظر دارند؟...
باقی معلومات را از برنامۀ زن و زندگی با کلیک کردن روی لینک زیر بشنوید...

تهیه کننده: عفیفه ساکب

چرا زنان افغان مورد بدترین خشونت‌ها قرار می‎گیرند؟
please wait

No media source currently available

0:00 0:12:36 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG