لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۴

اکبر: حکومت و مخالفین باید به مصونیت کودکان اولویت دهد


سیف دی چلدرن یا موسسۀ بین‌المللی حمایت از اطفال از طرف‌های درگیر جنگ در افغانستان می‌خواهد که به زندگی افراد ملکی به‌خصوص کودکان توجه کنند.

این خواست پس از آن مطرح می‌شود که در گزارش تازۀ یونما یا دفترهیئت معاونت سازمان‌ملل متحد گفته شد که یک بر سه حصۀ تلفات ملکی در افغانستان را کودکان تشکیل می‌دهد.

پس از نشر این گزارش موسسۀ بین‌المللی حمایت از کودکان نیز نگرانی خود را از افزایش تلفات اطفال در این کشور ابراز می‌کند.

اکبر: تلفات کودکان تأثیرات درازمدت برجامعۀ افغانی دارد.
اکبر: تلفات کودکان تأثیرات درازمدت برجامعۀ افغانی دارد.

زبیده اکبر سخنگوی موسسۀ بین المللی حمایت از کودکان در افغانستان روز سه‌شنبه در صحبت با رادیو آزادی ازحکومت و مخالفان مسلح دولت خواست تا مصئونیت کودکان را در اولویت قرار دهند.

وی گفت:

"ما فکر می‌کنیم که تلفات کودکان تأثیرات درازمدت برجامعۀ افغانی دارد، از دولت و طرفهای درگیر جنگ درافغانستان می‌خواهیم تا حین درگیری‌ها به حفاظت کودکان ودرمجموع به زندگی افراد ملکی اولویت بدهند."

یوناما یا دفترهیئت معاونت سازمان ملل متحد روز دوشنبه گزارش شش ماهه‌اش را درمورد تلفات ملکی در افغانستان به نشر رساند.

دراین گزارش آمده‌است که در نیمۀ اول سال جاری ۱۶۰۱ فرد ملکی در این کشور کشته شده و ۳۵۶۵ تن دیگر زخم برداشته اند.

دراین گزارش آمده است که ۳۸۸ تن از کودکان شامل کشته شده‌ها و ۱۱۲۱ تن دیگر مشمول زخمیان می باشند و یوناما نیز این آمار را نگران کننده خوانده است.

درعین حال موسسۀ بین المللی حمایت از کودکان می‌گوید که استخدام اطفال در صفوف نیروهای امنیتی، مصروفیت یک اعشاریه دوملیون کودک در کارهای شاقه، محرومیت هزاران طفل از آموزش و قاچاق آنان به خارج از کشور از تهدیدات جدی دیگری است که کودکان افغان با آن روبرو هستند.

ریاست جمهوری افغانستان گفته‌است که در مورد حضور نوجوانان در صفوف نیروهای امنیتی بگونۀ جدی بررسی خواهد شد.
ریاست جمهوری افغانستان گفته‌است که در مورد حضور نوجوانان در صفوف نیروهای امنیتی بگونۀ جدی بررسی خواهد شد.

پیش از ریاست جمهوری افغانستان گفته‌است که در مورد حضور نوجوانان در صفوف نیروهای امنیتی بگونۀ جدی بررسی خواهد شد.

ریاست جمهوری افغانستان همچنان تأکید کرده که تلاش‌های همه جانبه برای جلوگیری از تلفات افراد ملکی دراین کشور نیز صورت خواهد گرفت.

درعین حال وزارت دفاع افغانستان روز سه‌شنبه با نشر اعلامیۀ گفته‌است که، برای جلوگیری از تلفات غیر نظامیان در کشور، طرز العمل‌های تهیه‌شدۀ محاربوی این وزارت بازنگری می‌گردد.

دراین حال زهرا سپهرمدیر ادارۀ حمایت از زنان و کودکان در افغانستان ضمن این‌که بی‌اعتنایی در برابر کودکان را بی‌پروایی در مورد آیندۀ افغانستان خواند، گفت که اگر تلفات اطفال در افغانستان همچنان ادامه یابد این کشور با بحران روبرو خواهد شد.

سپهر: خانواده‌ها نیز مکلف‌اند تا از گشت و گذار کودکان درمحلات پرخطر جلوگیری کنند.
سپهر: خانواده‌ها نیز مکلف‌اند تا از گشت و گذار کودکان درمحلات پرخطر جلوگیری کنند.

وی افزود:

"دولت در چالش‌های دیگر مصروف‌است و به کودکان توجه کمتر صورت می‌گیرد. باید به این موضوع توجه کرد که کودکان اساس افغانستان را تشکیل می‌دهند و بی‌پروایی در برابر آنان بی‌پروایی در باره آیندۀ این کشور است."

خانم سپهر تأکید می‌کند که بیشتر تلفات در افغانستان به کودکانی وارد می‌شود که خانواده‌های آنان با تنگدستی و فقر روبه‌رو بوده و آنان مصروف کار در شهرها و روستاها هستند.

وی می‌گوید که در کنار حکومت و گروه‌های درگیر جنگ در افغانستان خانواده‌ها نیز مکلف‌اند تا از گشت و گذار کودکان درمحلات پرخطر جلوگیری کنند.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG