لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۲

رادمنش: داعش بزودی از ننگرهار ریشه‌کن خواهد شد


محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

مقامات افغان می‌گویند، به داعش به خاطر جرایمی که مرتکب شده‌است درس داده شد و بزودی از ولایت ننگرهار اخراج خواهند شد.

نیروهای امنیتی افغان به حمایت هوایی نیروهای امریکایی روز سه شنبه عملیات وسیع را بالای مراکز شورشیان گروه دولت اسلامی (داعش) در ولایت ننگرهار آغاز کردند.

محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان گفته‌است به داعش به خاطر جرایمی که مرتکب شده‌است، درس داده شد و بزودی از ولایت ننگرهار ریشه‌کن خواهند شد.

عملیات بر ضد شورشیان گروه دولت اسلامی در شرق افغانستان بعد از آن آغاز شد که این گروه مسئولیت حملۀ خونین بالای یک راهپیمایی تظاهر کننده‌گان "جنبش روشنایی" را به عهده گرفت که در نتیجۀ آن ده‌ها تن کشته و صد تن دیگر زخمی شدند. این رویداد خونین ترین حمله در پانزده سال اخیر در افغانستان محسوب می‌شود.

داعش در یک اعلامیۀ که در آژانس خبری این گروه "اعماق" نشر شد، گفته‌است، این حمله را در انتقام از حمایت برخی هزاره‌های افغان از رژیم بشارالاسد انجام داده‌است.

به نوشتۀ آژانس خبری فرانس پرس، تعداد زیاد هزاره‌های افغان در حمایت از رژیم بشارالاسد در سوریه بر ضد داعش می‌جنگند.

حکومت افغانستان که عملیات ضد داعش را در ننگرهار بطور محدود انجام می‌داد، اینک در عملیات خود وسعت نشان داده‌است.

عطاالله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار در صحبت با رادیو آزادی گفت، در ولسوالی کوهستانی کوت که داعش مراکز مستحکم نظامی و آموزشی داشت، نیروهای امنیتی افغان مناطق زیاد را تصرف کرده‌اند.

عطاالله خوگیانی می‌گوید:

"از آغاز این عملیات تا اکنون، اکثر مناطق ولسوالی کوت پاکسازی شده‌است، در حال حاضر عملیات تصفیوی صرف در یک قریه که باقی مانده‌است تا همۀ ولسوالی از موجودیت داعش پاکسازی شود، ادامه دارد."

عطاالله خوگیانی همچنان گفته‌است در این عملیات به شمول یک قوماندان داعش به نام سعد امارتی، صدها جنگجوی این گروه کشته شده‌اند.

چارلز کلیفلند سخنگوی نیروهای امریکایی در افغانستان
چارلز کلیفلند سخنگوی نیروهای امریکایی در افغانستان

جنرال چارلز کلیفلند سخنگوی نیروهای امریکایی در افغانستان به آژانس خبری فرانس پرس گفته‌است، داعش مناطق زیاد را از دست داده‌است.

جنگجویان داعش که چند ماه قبل در ۹ ولسوالی ولایت ننگرهار حضور داشتند، اینک صرف در دو سه ولسوالی باقی مانده‌اند.

شورشیان گروه دولت اسلامی مناطق وسیع را در سوریه و عراق در تصرف خود داشته، در آنجا خلافت اسلامی را اعلان کرده‌اند.

افغانستان که اکثریت باشنده‌گان آن سنی اند، همواره تلاش کرده‌است تا از اختلافات فرقوی خود را دور نگهدارد، اما حملۀ اخیر نگرانی‌های را در این زمینه به وجود آورده‌است. اما مقامات افغان می‌گویند، داعش تحت فشار شدید نیروهای امنیتی افغان و امریکایی قرار دارد و حملۀ اخیر توسعه را در عملیات آن‌ها نشان نمی‌دهد.

XS
SM
MD
LG