لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۵

والی هلمند: بسیاری از مناطق خانشین دوباره تصرف شده‌است


حیات الله حیات والی هلمند
حیات الله حیات والی هلمند

والی هلمند می‌گوید با رسیدن نیروهای تازه دم عملیات برای بازپس گیری کامل ولسوالی خانشین از نزد طالبان قویتر شده‌است.

حیات‌الله حیات در گفتگوی تیلیفونی دیشب به رادیو آزادی گفت که حملۀ گسترده طالبان را درهم شکسته و بسیاری از مناطق خانشین را پس گرفته‌اند.

وی گفت:

"قوت‌ها توانسته‌اند که چهار اطراف ولسوالی را مکمل تصفیه کنند و دشمن را از نزدیکی‌های مرکز ولسوالی برانند. عملیات تصفیه‌ای ما به شدت جریان دارد. به دشمن تلفات سنگین رسیده‌است. بر اساس گزارش‌های ابتدایی جسد بیست تن از دشمنان و نیز برخی از موترهای‌شان در محل وجود دارد."

آقای حیات همچنین گفت که پنج تن از نیروهای امنیتی افغانستان هم زخمی شده‌اند.

پیش ازین، قاری یوسف احمدی سخنگوی طالبان ادعا کرده‌است که در این حمله شماری زیادی از افسران پولیس و مدیر امنیت ولسوالی خانشین کشته شده و مقدار سلاح و مهمات را نیز بدست آورده‌اند.

جنگجویان طالبان در یک حملۀ گسترده شنبه شب ولسوالی خانشین که با پاکستان همسرحد است را تصرف کردند.

بر اساس گزارش‌ها، بسیاری از بخش‌های مارجه، سنگین و دیشوی هلمند در کنترول طالبان است.

والی هلمند به رادیو آزادی گفت که بر اساس اطلاعات‌شان درین حمله جنگجویان خارجی هم حضور داشته‌اند.

حیات: جنگجویان خارجی نیز در حمله بر ولسوالی خانشین حضور داشته اند.
حیات: جنگجویان خارجی نیز در حمله بر ولسوالی خانشین حضور داشته اند.

وی گفت:

"این‌ها در یگان جای پناه گاه‌های‌شان را در داخل خاک هم دارند ولی وقتی که حملۀ کلانی را سازمان دهی می‌کنند، متأسفانه استخبارات منطقه که ضد مردم افغانستان کار می‌کنند درین دست دارد و اکثراً این گونه حملات در بیرون از مرز پلان می‌شوند و در افغانستان تطبیق می‌شوند."

پیش ازین، در یک گزارش جدید سیگار یا ادارۀ سرمفتش خاص ایالات متحده امریکا در امور بازسازی افغانستان گفته شده‌است که با وجود کاهش روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، حکومت افغانستان در میان ماه‌های جنوری و می سال ۲۰۱۶ میلادی کنترول نزدیک به پنج درصد خاکش را از دست داده‌است.

درین گزارش از قول نیروهای امریکایی در افغانستان گفته شده که اعزام دوباره نیروهای افغان از مناطق با اولویت پائین برای انجام عملیات‌های تهاجمی، به دست گرفتن ابتکار عمل و حفظ آن، استفاده از فرصت‌ها و نیز انسجام دست آوردهای تکتیکی سبب افتادن برخی از مناطق به دست طالبان شده‌است.

درین گزارش آمده‌است که در ماه جنوری امسال حکومت افغانستان بر ۷۰.۵ درصد مناطق این کشور کنترول داشت در حالی که در ماه می این رقم به ۶۵.۵ درصد کاهش یافت.

به گفتۀ جان نیکولسن قوماندان نیروهای امریکایی در افغانستان طالبان عمدتاً بر مناطق روستایی کنترول دارند.

بارک اوباما رئیس جمهور امریکا در اوایل ماه جولای طالبان را هنوز هم یک تهدید خواند و اعلام کرد که ۸۴۰۰ سرباز امریکایی تا پایان سال ۲۰۱۶ میلادی در افغانستان باقی خواهند ماند.

XS
SM
MD
LG