لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۲۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۶

افغانستان

مقامات امنیتی افغانستان و جنرال نیکولسن وارد کندز شدند

مقامات امنیتی افغانستان به شمول وزیر دفاع، وزیر داخله، مشاور امنیت ملی و جنرال جان نیکولسن قوماندان عمومی نیروهای ماموریت حمایت قاطع در افغانستان امروز به ولایت کندز سفر کرده‌اند.

خبرنگار رادیو آزادی از محل می‌گوید هدف سفر این مقامات مشخص نیست اما آنان مصروف جلسه می‌باشند.

وی گفت که در این سفر شماری از اعضای شورای ملی افغانستان نیز شامل می‌باشند.

این سفر مقامات امنیتی در حالی به کندز صورت می‌گیرد که به گفتۀ خبرنگار رادیو آزادی از محل درگیری میان نیروهای امنیتی افغان و مخالفان مسلح در ولسوالی‌های قلعۀ زال و دشت ارچی این ولایت جریان داشته و مردم از حضور طالبان مسلح در اطراف شهر کندز نگران‌اند.

تازه‌ترین خبرهای روز را این‌جا دنبال کنید

یک طیاره حامل کمک های بشری اتحادیه اروپا به سیلاب زده گان، به کابل رسید

بیرق اتحادیه اروپا
بیرق اتحادیه اروپا

در ادامۀ تلاش ها برای امداد رسانی به سیلاب زدگان در افغاانستان ، یک مقام اتحادیۀ اروپا می گوید که طیارۀ حامل کمک های بشری این اتحادیه به کابل رسید.

یانیز لیناریچ کمیشنر اتحادیۀ اروپا برای مدیریت بحران در شبکۀ اکس (توییتر سابق ) به روز یکشنبه ۱۲ ماه می نوشت که این طیاره در حالی در کابل نشست کرد که شرکای بشری آنان در حال رسیدگی به سیلاب زدگان در افغانستان اند.

او افزوده که در این پرواز ۹۷ تن کمک حیات بخش انتقال یافته است.

به گفتۀ لیناریچ ، اتحادیۀ اروپا از سال ۲۰۲۱ به اینطرف ، بیش از ۱۶۰۰ تن کمک را در ۳۵ پرواز به افغانستان فرستاده است.

حداقل در پنج ولایت بغلان ، غور ، بدخشان ، فاریاب و تخار طی سه روز گذشته سیلاب سرازیر شده و در این میان بیشترین تلفات و خسارات به مردم در بغلان وارد شده است.

وزارت مهاجرین و عودت کنندگان طالبان امروز گفت که سیلاب ها در بغلان جان ۳۱۵ تن را گرفته و ۱۶۳۰ نفر دیگر زخمی شده اند.

این وزارت گفته که بر اثر جاری شدن سیلاب بیش از دو هزار و ششصد خانه در بغلان به طور کلی و قسمی تخریب و یکهزار راس مواشی تلف شده است.

طالبان الله گل مجاهد عضو پیشین ولسی جرگه را در کابل بازداشت کردند

الله گل مجاهد عضو پیشین ولسی جرگه افغانستان
الله گل مجاهد عضو پیشین ولسی جرگه افغانستان

قوماندانی امنیۀ طالبان در کابل می گوید که الله گل مجاهد عضو پیشین ولسی جرگۀ جمهوری مخلوع تا تکمیل‌شدن تحقیق در توقیف میماند.

خالد زدران سخنگوی این قوماندانی در شبکۀ اکس (توییتر سابق ) امروز نوشت که مجاهد در قضیۀ به گفته زدران فردی به نام سعیدالله در ماه حوت پارسال مظنون است.

آقای زدران در این باره جزئیات بیشتر نداده و همچنان نگفته که الله گل مجاهد چی زمانی بازداشت شده است.

چند ماه پس از برگشت طالبان به قدرت در افغانستان در نزدیک به سه سال گذشته، ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود که در آن دیده می شد که شماری از اعضای نیروی طالبان هنگام بازداشت الله گل مجاهد با او بدرفتاری می کنند.

بعد از انتشار این ویدیو گزارش شد که این عضو سابق ولسی جرگه ، افغانستان را ترک کرده است.

کمیسیون طالبان در مورد تماس با «شخصیت‌های افغان» در ماه جون سال ۲۰۲۳ گفت که الله گل مجاهد بر اساس دعوت این کمیسیون به افغانستان برگشته است‌‌.

وزارت معادن و پطرولیم طالبان از قرارداد استخراج دو معدن با شرکت‌های داخلی خبر داد

طالبان قرارداد معدن یاقوت جگدلک در ولسوالی سروبی ولایت کابل و معدن باریت ولایت هرات را امضاء کردند.
طالبان قرارداد معدن یاقوت جگدلک در ولسوالی سروبی ولایت کابل و معدن باریت ولایت هرات را امضاء کردند.

وزارت معادن و پترولیم طالبان از امضای قرارداد استخراج دو معدن به ارزش بیش از ۳۳ میلیون دالر با دو شرکت داخلی خبر می‌دهد.

این وزارت در شبکۀ اکس (توییتر سابق) به روز شنبه ۱۱ ماه می نوشت که شهاب‌الدین دلاور سرپرست وزارت معادن و پترولیم طالبان قرارداد معدن یاقوت جگدلک در ولسوالی سروبی ولایت کابل و معدن باریت ولایت هرات را با مسئولان شرکت‌های آریانا هایلند و وحدت نیازی امضا کرد.

آقای دلاور گفته است که بر اساس قرارداد، این شرکت‌ها سنگ‌های استخراج شده از این دو معدن را در داخل افغانستان پروسس می کنند و سپس برای فروش به خارج از این کشور صادر خواهد شد.

طالبان از زمان بازگشت به قدرت در افغانستان در نزدیک سه سال گذشته ، قرار داد‌های چند میلیارد دالری را در بخش استخراج معادن از جمله نفت ، طلا و لیتیوم با شرکت‌های چینی و دیگر شرکت‌ها امضا کرده.

این در حالی است که هیچ کشوری حکومت طالبان را هنوز به رسمیت نشناخته است.

تأکید هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل بر حمایت فوری از آسیب دیدگان سیلاب‌ها در افغانستان

وقوع سیلاب‌های روز جمعه در بغلان ده‌ها کشته برجا گذاشت.
وقوع سیلاب‌های روز جمعه در بغلان ده‌ها کشته برجا گذاشت.

پس از سیلاب‌های اخیر، اندریکا راتوات، هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان؛ بر حمایت فوری افغان‌ها تأکید کرده است.

وی ناوقت دیروز در صفحه ایکس خود نوشته که افغانستان در میان ده کشور آسیب دیده از تغییرات اقلیمی قرار دارد. آقای راتوات افزوده که تکان‌های اقلیمی جوامع آسیب‌دیده را نابود می‌کند و حمایت فوری افغان‌ها برای سازگاری با تغییرات اقلیمی مهم است.

در همین حال سازمان همکاری اسلامی خواستار جمع‌آوری کمک‌های اضطراری برای سیلاب‌زدگان افغانستان شده است.

این سازمان ناوقت شب گذشته در اعلامیه‌ای از تمامی کشورهای عضو، سایر کشورهای جهان و سازمان‌های امدادی خواسته تا هر چه سریع‌تر به سیلاب‌‌زده‌های افغانستان کمک‌های لازم را برای نجات جان مردم ارائه کنند.

بیش از صد کیلوگرام تریاک در ولایت نیمروز کشف و ضبط شده است

تصویر آرشیف: مواد مخدر ضبط شده
تصویر آرشیف: مواد مخدر ضبط شده

بیش از صد کیلوگرام تریاک در ولایت نیمروز کشف و ضبط شد و بیش از ۲۳۰۰ کیلوگرام اومان نیز از بین برده شد.

آژانس خبری باختر در کنترل طالبان، از قول قاری عبدالواسع"سیفالخالد" یکی از مقامات قوماندانی امنیۀ طالبان در نیمروز گفته که دوتن نیز به اتهام انتقال ۱۰۸ کیلو گرام تریاک بازداشت شده اند.

به گفتۀ سیف الخالد، در جریان عملیات ویژه، ۱۰۹ جریب زمین کشت تریاک، در مناطق دوخاری و واشینه ولسوالی پرچمن ولایت فراه تخریب شده، همچنین در جریان این عملیات، ۲۳۰۰ کیلو گرام اومان کشف و از بین برده شده است.

طالبان در حالی از کشف، ضبط و مبارزه با مواد مخدر در ولایت غرب افغانستان سخن گفته اند که اخیراً مقامات مبارزه با مواد مخدر ایران ادعا کرده اند که در حجم تولید مواد مخدر در افغانستان تغییری دیده نمی شود.

نمایشگاه ملی و بین المللی تولیدات صنعتی در کابل برگزار میشود

به تازه گی یک نمایشگاه صنعتی تجارت افغانستان و قزاقستان نیز درکابل برگزار شده بود
به تازه گی یک نمایشگاه صنعتی تجارت افغانستان و قزاقستان نیز درکابل برگزار شده بود

قرار است به مناسبت تجلیل از"هفته صنعت" به روز یکشنبه(۱۲ می) یک نمایشگاه ملی و بین المللی در کابل دایر شود.

وزرات صنعت و تجارت حکومت طالبان به روز شنبه (۱۱ می) در اعلامیه گفت که این نمایشگاه با حضور مقامات ارشد حکومت طالبان، تجار و سرمایه گذاران گشایش خواهد یافت.

اما در اعلامیه گفته نشده که کدام کشورها در این نمایشگاه اشتراک دارند و آیا زنان تجارت پیشه افغان نیز اجازه حضور و سهگیری در این نمایشگاه را دارند، یا خیر؟

پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان در اگست ۲۰۲۱ میلادی، شماری از زنان تجارت پیشه بار ها در مورد محدودیت های وضع شده بر فعالیت و سهمگیری آن ها در نمایشگاه ها، ابراز نگرانی کرده اند.

جاپان بورس های تحصیلی دورهٔ های ماستری و دکتورا را در اختیار افغانها قرار می دهد

بیرق جاپان
بیرق جاپان

سفارت جاپان در کابل، بورس های تحصیلی دورۀ ماستری و دکتورا را برای افغان ها اعلام کرد.

این سفارت در اعلامیه ای روزشنبه(۱۱ می) گفت که این بورس های برای افغان های که کمتر از ۳۵ سال عمر دارند و مایل به استفاده از فرصت های تحصیلی سال ۲۰۲۵ در جاپان هستند، در نظر گرفته شده است.

براساس اعلامیه به کسانیکه با استفاده از این بورس ها به جاپان اعزام می شوند، ماهانه ۱۴۰ هزار ین معادل یکهزار دالر امریکایی نیز برای مصارف شان، پرداخته خواهد شد.

سفارت جاپان همچنین گفته که این پروسه به همکاری بنیاد"آقاخان" صورت می گیرد و نتایج نهایی آن در ماه های جنوری – فبروری ۲۰۲۵ میلادی اعلام خواهد شد.

راشد خان کمپاین جمعآوری کمک به سیلاب زدگان ولایت بغلان را آغاز میکند

راشد خان بازیکن سرشناس تیم ملی کریکت افغانستان
راشد خان بازیکن سرشناس تیم ملی کریکت افغانستان

راشد خان، ستارۀ ورزش کریکت افغانستان می گوید، کمپاین جمع آوری کمک ها برای قربانیان سیلاب های اخیر در بغلان و سایر ولایات را آغاز می کند.

راشد خان روز شنبه(۱۱ می) در شبکۀ اکس(تویتر سابق) نوشته که از تلفات و خسارات وارده به مردم در اثر سیلاب های اخیر، متاسف و متاثر است و هر کاری از دست او بر آید، برای کمک با آسیب دیدگان انجام خواهد داد.

پیش از این نیز راشد خان با کمپاین هایی کمک با آسیب دیدگان حوادث طبیعی به ویژه قربانیان زلزله هرات و پکتیکا کمک کرده بود.

یک تاجر افغان به نام میرویس عزیزی نیز گفته که ۵۰ میلیون افغانی با سیلاب زده گان کمک می کند.

جاوید افریدی، تاجر و مالک تیم کرکت"پشاور زلمی" نیز از کمک ۱۰ میلیون روپیه پاکستانی با افغان های سیلاب زده، خبر داده است.

در نتیجۀ سیلاب های اخیر در بغلان و سایر ولایت افغانستان صدها تن کشته و زخمی و هزاران خانه ویران شده است.

بررسی زیان‌های ناشی از سیلاب‌ها در نشست  اضطراری کمیسیون عالی رسیدگی به حوادث

سیلاب در بغلان
سیلاب در بغلان

زیان‌های ناشی از سیلاب‌ها در افغانستان و نیاز برای رساندن کمک‌های فوری به نیازمندان، در نشست اضطراری امروز کمیسیون عالی رسیدگی به حوادث طبیعی حکومت طالبان به بررسی گرفته شد.

بر اساس خبرنامه دفتر معاونیت اقتصادی ریاست الوزرای حکومت طالبان، این نشست امروز در ارگ به ریاست ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی این ریاست طالبان، برگزار شد.

در خبرنامه آمده است که در نشست تصمیم گرفته شد تا به زیان دیدگان در ولایت های بغلان، غور، بدخشان، فاریاب و تخار کمک‌های اضطراری صورت گیرد.

حکومت طالبان از نهادهای ملی و بین المللی نیز خواهان کمک به سیل زدگان شده است.

سیلاب‌ها در شمال و شمال‌شرق کشور جان ده‌ها تن را گرفته است

Afghanistan Floods
Afghanistan Floods

تازه‌ترین موجی از سرازیر شدن سیلاب‌ها در شمال و شمال‌شرق افغانستان ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشته است.

هدایت الله همدرد رییس مبارزه با حوادث طبیعی طالبان در بغلان در یک پیام صوتی به رسانه‌ها به نقل از مسوولان شفاخانه ولسوالی بغلان مرکزی گفت که تا اکنون مرگ ۵۰ تن در ولسوالی برکه، شهر پلخمری و دهنه غوری تأیید شده است.

به گفته همدرد، مسوولان امور مبارزه با حوادث طبیعی با کمک اردو و پولیس طالبان عملیاتی را برای جست‌وجوی اجساد کشته شده‌های احتمالی، آغاز کردند.

همزمان مولوی محمد اکرم اکبری رئیس مبارزه با حوادث طبیعی طالبان در بدخشان در این‌باره به رادیو آزادی گفت که سیلاب‌ها؛ عصر دیروز آغاز و تا شام به مردم ولسوالی‌های تیشکان، تگاب، کوهستان، یاوان و وردوج خسارت مالی وارد کرده است.

گزارش شده که از اواخر ماه حمل تا کنون، در نتیجه سرازیر شدن سیلاب ها در ۱۰ ولایت افغانستان بیش از ۱۰۰ نفر کشته شده اند و در کنار آن، به زارعین و مالداران هم خساراتی مالی رسانده است.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG