لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۸

اردوغان: غرب از "تروریزم و کودتاها" حمایت می‌کند


رئیس جمهور ترکیه می‌گوید، متن پلان کودتای ناکام علیه حکومت وی ماه گذشته در خارج از این کشور ترتیب گردیده‌است.

رجب طیب اردوغان که دیروز در انقره صحبت می‌کرد، کشور های غربی را متهم کرد که از "تروریزم و کودتاها" حمایت می‌کنند اما جزئیات بیشتر ارائه نکرد:

"آیا غرب از تروریزم حمایت می‌کند و یا خیر؟ آیا غرب از دیموکراسی طرفداری می‌کند و یا از کودتاها و تروریزم؟ متأسفانه، غرب از تروریزم حمایت می‌کند و در عقب کودتاها می‌ایستد."

رئیس جمهور ترکیه فتح الله گولن روحانی ترکی مقیم امریکا را طراح اصلی کودتای ماه جولای در این کشور می‌داند که در نتیجه آن ۲۵۰ تن کشته شده‌اند.

ترکیه از امریکا می‌خواهد تا فتح الله گولن را به اینکشور بسپارد.
ترکیه از امریکا می‌خواهد تا فتح الله گولن را به اینکشور بسپارد.

اما فتح الله گولن که از سال ۱۹۹۹ میلادی به اینسو، در ایالات متحدۀ امریکا به سر می‌برد، تلاش برای کودتای ماه جولای را محکوم کرده و دست داشتن در این کودتا را رد کرده‌است.

جان کری وزیر امور خارجه ترکیه گفت که واشنگتن تنها زمانی می‌تواند گولن را به ترکیه تسلیم دهد که انقره شواهد واضح از اعمال نادرست این روحانی ارائه نماید.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در بیانیه دیروز خود یکبار دیگر در اشاره به حضور گولن در امریکا بر حقیقت شراکت ستراتیژیک با واشنگتن، ابراز شک و تردید کرده گفت:

"این چگونه شراکت ستراتیژیک است؟ امریکا در خاک خود به کسی اجازه اقامه را می‌دهد که در نزاع مرتبط به امنیت ملی ما دست دارد و من به نماینده‌گی از کشورم استرداد او را تقاضا کرده‌ام. مسئله دیگر این است که منبع مهم مالی گولن در امریکا است. او از کجا چنین عواید را بدست می‌آورد؟ آیا فتح الله گولن می‌تواند از مکاتب خیریه، سالانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دالر عاید بدست آورد؟"

پس از کودتای ناکام ماه جولای در ترکیه بیش از ۶۰ هزار نظامیان و کارمندان سکتورهای قضایی، مدنی و معارف بازداشت، برکنار و مورد تحقیق قرار گرفته اند.

از سوی دیگر، اقدامات ترکیه پس از کودتا انتقادات غربی های را به دنبال داشته که گویا رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با استفاده از این امر همۀ مخالفین خود را سرکوب و کنترول اش را بر کشور تحکیم بخشیده‌است.

به سلسله دستگیری‌های بعد از کودتا دیروز حکم گرفتاری ۹۸ داکتر از شفاخانه نظامی گاتا در انقره صادر شده و مقامات اداره فوتبال ترکیه ۹۴ ریفری و دیگر کارمندان این اداره را به اتهام ارتباط با گولن برکنار کرده‌است.

XS
SM
MD
LG